donderdag 20 maart 2008

Thema-moe

'De derde leeftijd en de letteren' luidt dit jaar het thema van de Boekenweek en dat zullen we weten ook. De gekste dingen zijn er bedacht om dit thema handen en voeten te geven. Een lezing over de smaak van vergeten groenten, een expositie over familiedrukwerk, genealogie voor beginners en een muziekavond over Bob Dylan.

Bleef het maar beperkt tot de Boekenweek, dan was het zo erg nog niet. Maar tegenwoordig wordt bijna alles voorzien van een thema. Geen bedrijfsfeestje, evenement, kerstpakket of promotieactie voor een goed doel kan nog zonder.

Natuurlijk, thema's kunnen heel leuk zijn. Ze geven focus en energie en ze leggen verbindingen. Maar thema's ontpoppen zich ook vaak als ijzeren korsetten, die creativiteit inperken in plaats van verruimen. En erger nog, de invulling is vaak te bedacht en te kunstmatig. En daarmee schenden dingen met thema's (ook wel 'concepten' genoemd) weer een andere wet van deze tijd: ze zijn niet meer authentiek.

Het toppunt van een veelgebruikt thema is wel 'eenvoud'. Delta Lloyd koos 'eenvoud' als thema voor zijn jaarmagazine, maar je ziet eenvoud en zijn varianten gewoon, simpel en puur op dit moment ook terug in allerlei reclamecampagnes (Gewoon Albert Heijn, C1000, geen fratsen) en modecollecties. Eenvoud als doordacht concept, op allerlei manieren uitgewerkt. Daar word ik nou echt thema-moe van.

Geen opmerkingen: