dinsdag 21 februari 2006

Roze bril

Alles wat aandacht krijgt, groeit.

In de praktijk geven we veel aandacht aan problemen, rampen en negatieve zaken. Alles wat mis gaat, wordt uitgebreid besproken. Maar we kunnen ook onze focus verleggen naar mooie, fijne, ontroerende en gelukkige dingen in plaats van allerlei dingen buiten ons die niet goed zijn.

Door die roze bril zie ik allerlei initiatieven om mij heen van anderen, die zich ook willen richten op dat geluksgevoel in plaats van allerlei ellende. Reclamemakers voeren de campagne Weest optimistisch (www.optimistisch.nl). Een vormgever riep mij en mijn collega's vandaag op tot het maken van een goed-nieuwskrant. Ik zie een overweldigend aantal positieve initiatieven, zoals vrijwilligerswerk (www.ikbengeweldig.nl), coach-projecten van jongeren en burgerbuddy's. Ook inspirerend: het project Stoere Vrouwen (www.stoerevrouwen.nl), dat wil laten zien dat ecologisch verantwoord gedrag past in een vrolijke, blijmoedige lifestyle.

Het blije gevoel hangt blijkbaar weer in de lucht!

NB. Zelfs Sigmund (de grimmige psychiater uit de cartoon in de Volkskrant) is in zijn sas. Door de golf van optimisme maken pessimisten als Sigmund zware tijden door. Maar voor Sigmund geldt: hoe meer 'narigheid' (in dit geval dus het optimisme), hoe beter. Toch weer iedereen tevreden.

Geen opmerkingen: