maandag 15 oktober 2012

'Maak het groot' en 4 andere tips om een idee uit te voeren


Expositie van 2012 New Horizons in galerie Broft/VanderHorst
Ideeën krijgen pas bestaansrecht als je ze ook uit weet te voeren. Fotograaf Bruno van den Elshout heeft daar ervaring mee: maak het groot.

Bruno van den Elshout voert jaarlijks een eigen fotografieproject uit. Na Poldermotieven (snelwegen) en Crossroad Europe (Europese samenwerking) portretteert hij in 2012 ieder heel uur de Noordzeehorizon vanaf het dak van het Atlantic Hotel in Kijkduin: 2012- New Horizons.  Afgelopen weekeinde beleefde hij een van de hoogtepunten tot nu toe: een expositie in Galerie Broft/vanderHorst aan het Haagse Noordeinde, waar een eerste selectie van de foto's te zien is.

Het hele project vergt veel inzet op het gebied van techniek, financiën en samenwerking met andere partners. Daarmee staat het project in grote lijnen ook model voor allerlei andere soorten projecten, binnen en buiten organisaties.

Hoe pakt Bruno het aan?

1. Maak het groot

Bruno’s oorspronkelijke idee is om een jaar lang iedere dag een foto te maken van de Noordzeehorizon. Dat betekent dat hij dagelijks zichzelf de verplichting oplegt om naar het strand te gaan. Niet handig, bedenkt hij zich.

Daarna komt hij op het idee om niet iedere dag maar ieder uur een foto te maken: 366 etmalen lang. Door het groot te maken ontstaan er nieuwe mogelijkheden: “Het wordt zo extreem dat het weer mogelijk wordt.”

Het verhaal hoe Bruno precies op het idee kwam kwam voor de horizonportretten staat beschreven in dit blog dat ik eerder hierover schreef.

2. Bepaal je doel

Om losse ideeën daadwerkelijk uit te voeren maakt Bruno er zo snel mogelijk een ‘invuloefening’ van: hoe concreter, hoe beter. Het is een doelbewuste strategie om ideeën om te zetten in daden. "Het idee heeft dan geen open einde meer. De begrenzing geeft me een gerichte focus, terwijl ik toch voldoende vrijheid houd."
Bij het actieplan stelt hij het doel vast en bepaalt hij de benodigde stappen om dat doel te bereiken: voorwaarden om zijn ideeën te realiseren. "Ik kies mijn punt op de horizon. Zelfs als het niet je eindbestemming is, kun je al beginnen met de reis.”
Zijn ambities zijn hoog: alle 8785 beelden die het project voortbrengt zijn te koop als unieke kunstwerken. Op deze manier kan hij de kosten terugverdienen en zijn partners de beloofde exposure geven.

3. Deel een visie

Iedereen kan op ieder moment de horizon van de Noordzee bekijken: strikt genomen hetzelfde wat Bruno op zijn foto’s laat zien. Bruno maakt meteen duidelijk dat hij méér doet: hij deelt niet alleen 8785 weergaves van de werkelijkheid, maar levert ook onderzoeksgegevens aan (data hoe het licht en daarmee de kleuren voortdurend veranderen), geeft zijn visie op het jaar 2012 en appelleert aan metafysische doelen.

Zelf omschrijft hij het zo: “Bewegingloos maar constant aan verandering onderhevig: als beginpunt van de oneinigheid staat de horizon symbool voor de onontkoombare kracht van harmonie. De onbeweeglijkheid van de horizon biedt houvast in de verwarrende tijden die we beleven.”

4. Zoek samenwerking

Naarmate het plan groter wordt, heb je ook meer mensen nodig om je doelen te bereiken. Bruno zoekt op allerlei terreinen partners: voor de techniek, financiën, communicatie en nog veel meer.

Zo ontwikkelt hij  de techniek van 2012 - New Horizons samen met Roelof de Vries. Hij werkt samen met uiteenlopende partners, onder wie Kamera Express, Weerhuisje.nl en NH Atlantic Hotel.
Ook laat hij studenten van de Hogeschool Leiden meedenken over de communicatie en de PR, terwijl studenten van de Hogeschool Rotterdam een nieuwe interactieve website ontwerpen.

5. Kies tussenmijlpalen

Tijdens de looptijd van het project voert Bruno regelmatig tussenactiviteiten uit. Deze tussendoelen groeien uit tot creatieve spin offs, die nieuwe aandacht opleveren voor zijn project.

Zo laat hij een 'terugtelkalender' maken met 30 horizonportretten in miniatuur. De kalender wordt gedrukt op dunne stroken papier: snijstroken van de drukkerij. Ook verspreidt hij op allerlei manieren gratis beelden van de opnames: via internet, ansichtkaarten en ander drukwerk. Hoe meer mensen hij bereikt, hoe meer potentiële kopers voor zijn horizonportretten.

De jongste 'tussenmijlpaal' is de expositie in galerie Broft/VanderHorst op het Haagse Noordeinde. Hier krijgt hij de gelegenheid om een eerste selectie van de horizonportretten tentoon te stellen. De expositie werd afgelopen vrijdag officieel geopend en trok al veel belangstellenden. Daarom is de expositie enkele dagen verlengd.  

Je kunt de foto's nog tot en met donderdag 18 oktober bekijken tot bij Broft/vanderHorst Galleries aan het Noordeinde 51 in Den Haag.



Excelleren met ideeën

Je hebt ideeën, maar hoe voer je ze uit? Dat is een van de onderdelen in de online training Excelleren met Ideeën. Lees hier meer over dit programma, waarmee je in zeven stappen je inspiratiebronnen ten volle leert gebruiken, je grenzen verlegt en je ontvankelijkheid voor ideeën vergroot.
Sigrid van Iersel (Verhaallijnen, Den Haag) is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Geen opmerkingen: