maandag 8 oktober 2012

Levert creatief denken ook geld op?


Creatief denken geeft energie en vrolijkheid. Maar is het ook lucratief?

Een redacteur op de communicatieafdeling bij een groot bedrijf vertelde me laatst dat ze haar creativiteit verder wilde ontwikkelen. Ze kondigde aan dat ze op zoek was naar een boek of cursus op dat gebied.

“Waarom zou je dat willen”, vroeg haar leidinggevende, die net binnen kwam lopen. “Levert creatief denken geld op dan?”

Mijn gesprekspartner was even uit het veld geslagen. “Nou, ik denk dat mijn werk er leuker van wordt”, zei ze.

Herkenbaar?


Creatief denken is inderdaad leuk. Superleuk zelfs. Je krijgt energie van nieuwe ideeën. Als je met een stel mensen aan het brainstormen bent ontstaat er bijna altijd een vrolijke sfeer. Je raakt gemakkelijk in een flow.

Maar ideeën krijgen en ontwikkelen is méér dan alleen maar 'leuk'.
  • Stel dat je hypotheekadviseur bent. De huizenmarkt is grotendeels ingestort, dus er komt bijna geen enkele nieuwe klant je zaak binnen voor een hypotheekadvies. Zelf heb je geen enkele invloed op het herstel van de woningmarkt, maar ondertussen is jouw omzet naar beneden gekelderd. Wat nu?
  • Of stel je voor dat je zelfstandig comunicatieadviseur bent, die goed thuis is in online platforms. Je kent als geen ander de weg op jouw terrein. Maar hoe ga je echt het verschil maken ten opzichte van al die andere communicatieadviseurs als een klant een beroep op jou doet?
  • Of je bent een welzijnsmedewerker, die ooit met hartstocht dit beroep gekozen heeft om mensen in moeilijke situaties bij te staan. De ene subsidie na de andere is verdwenen. Voor alle initiatieven die je wilt nemen is nauwelijks geld meer.
    Het enige perspectief dat je ziet is doorgaan met de uitgeklede dienstverlening. Maar daarmee sijpelt ook al het plezier weg dat je ooit had in dit vak…. Wat doe je?

Ideeën om in te spelen op veranderingen


Iedere vakman of -vrouw heeft voortdurend ideeën nodig om in te spelen op veranderingen. Om bijvoorbeeld nieuwe klanten op een originele wijze aan zich te binden. Of om een nieuwe variant van je diensten te bedenken die beter aansluit bij een nieuwe doelgroep. Of om net scherper te zijn dan je vakgenoten.

Geen simpele opgave, want dat vereist een andere manier van denken. De benodigde ideeën zijn niet altijd even gemakkelijk voorhanden. Toch is een creatieve aanpak hard nodig, omdat de wereld om ons heen snel verandert. Dat vraagt voortdurend om nieuwe oplossingen en aanpassingen.

Nieuwe ideeën, nieuwe wegen

De drie vakmensen die ik hierboven noemde, ontmoette ik de afgelopen maanden bij interviews voor mijn artikelen. Ze bleken allen op zoek naar nieuwe oplossingen, ieder op hun eigen manier.
  • De hypotheekadviseur koos voor een koerswijziging. In plaats van eenmalige hypotheekadviezen te geven aan kopers van nieuwe huizen zet hij zijn expertise nu in voor het maken van financiële planningen van zijn eerdere klanten.
    Is hun huidige hypotheek nog wel de slimste mogelijkheid? Hoe lang willen mensen in hun huidige huis blijven wonen? Wat is er voor nodig om een eventuele verandering van woonsituatie in de toekomst te betalen?

    De hypotheekadviseur is erg tevreden met deze andere aanpak. Zijn adviezen zijn op de lange termijn gericht in plaats van de hit and run dienstverlening die hij voorheen gaf.

Slimme combinaties

  • De communicatieadviseur merkt dat hij vooral handig is in het slim combineren van zijn communicatiekennis met diverse andere vakgebieden. Kijken waar meerwaarde zit: lenig denken ten top. Op die manier haalt hij het maximale eruit voor zijn klanten en onderscheidt hij zich van zijn collega-adviseurs.
  • De welzijnsmedewerker koos voor een ander perspectief. In plaats van lijdzaam af te wachten totdat het cynisme toeslaat en de instelling zijn deuren sluit, begon hij een zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen.
    En die kwamen er: mensen die eerder goed geholpen waren, bleken de instelling nog steeds een warm hart toe te dragen. Ze waren ook bereid een extra bijdrage te betalen voor gericht aanbod dat hen direct verder hielp.
Dus ja, wat is leuk?


Een toekomst waarin je allerlei nieuwe mogelijkheden voor ogen hebt, is dat in ieder geval wel. Zeker als je die perspectieven ziet dankzij het aanzwengelen van je eigen ideeënkracht. En dat kan ook nog buitengewoon lucratief zijn.

Gratis hoofdstuk over je zintuigen

Zet je zintuigen in om op ideeën te komen! Klik door naar deze gratis download van het hoofdstuk Prikkelkamer uit het handboek Ideeënschatkamers.

Excelleren met ideeën

Wil jij serieus aan de slag met het bedenken van meer en betere ideeën, zodat je meer successen boekt in je werk? Doe mee met de online training Excelleren met Ideeën. In 7 modules leer je alles wat je moet weten om succesvol ideeën te bedenken.

Sigrid van Iersel (Verhaallijnen, Den Haag) is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

1 opmerking:

Anoniem zei

't levert uiteindelijk wel geld op, maar vraag voor mij als puur creatief projectie, ontzaglijk veel energie, omdat geld verdienen nauwelijks in mijn denksysteem past.
Gelukkig is er een eindeloos geduldige en liefdevolle coach in mijn omgeving die me bijstaat. Maar creatie in de ruimste zin van het woord zit in mij en iets van systemen ... ho maar.