zondag 2 september 2012

Ideeën vangen (4): koketteren met eigenzinnigheid



Klein, eigenzinnig en zelfs een tikje tegendraads. De slimme presentatie van IJsland als Klein Duimpje.

Ideeënoogst

Deze zomer deden bijna vierhonderd deelnemers mee met mijn minicursus Ideeën vangen. Hoogste tijd om de oogst binnen te halen. Eerder publiceerde ik deze en deze blogposts over de vondsten van enthousiaste deelnemers.
Deze week publiceer ik mijn eigen ideeënoogst, die ik ving tijdens onze rondreis door IJsland. Dit is de vierde aflevering.

Als we het vliegtuig van Icelandair binnen lopen, doe ik even een stap terug. Het staat er echt. Dit toestel draagt de naam Eyjafjallajökull: de roemruchte vulkaan die twee jaar geleden het Europese luchtruim lam legde.

Is dit ironie? IJslandse humor?

Je moet maar durven, want de uitbarsting van de Eyjafjallajökull heeft Icelandair zelf bepaald niet onberoerd gelaten. Net als elders in Europa moest Icelandair zijn toestellen in april 2010 aan de grond houden. De luchtvaartmaatschappij wist een deel van de vloot naar Glasgow te verplaatsen. Het werd een van de grootste logistieke operaties uit hun geschiedenis.

Daarna lanceerde Icelandair met andere partners de campagne Inspired by Iceland. Die campagne sloeg geweldig aan: het trok een recordaantal toeristen naar IJsland. In 2011 won de campagne zelfs de Europese 'gouden effie'; de marketingprijs voor een campagne die dat jaar de beste resultaten had geboekt. Daarmee gaf de IJslandse toerisme-industrie Effie-concurrenten Audi en Volkswagen het nakijken.

Opschrift op de stoelen van Icelandair

Wat maakt de aanpak van Icelandair zo opmerkelijk?

De vliegtuigmaatschappij heeft de presentatie van het thuisland tot core-business verheven. Zo bevatten de stoelen teksten met bijzonderheden over de taal. Bij binnenkomst hoor je IJslandse muziek, die uiteraard ook te koop is in het vliegtuig. Het uitgereikte kussentje is bedrukt met de tekst van een IJslands slaapliedje. De stewardessen serveren eigen gletsjerwater.Wow, wat goed geregeld allemaal.

Deze IJslandse trots staat niet op zichzelf, want het hele land profileert zich graag als eigenzinnig en anders dan anderen. Het land presenteert zich als 'cool', innovatief (design) en kleinschalig (Reykjavik als de kleinste hoofdstad). Dat maakt IJsland op toeristisch terrein tot een sterk merk.


IJsland als merk
IJsland vertelt een doordacht verhaal over zichzelf, waarin het land zich presenteert als Klein Duimpje. In die rol neemt het land het slim en dapper op tegen de groten der aarde, maar het mag in dit verhaal ook best een beetje stout zijn.

Zo kun je dus koketteren met een vliegtuignaam, die Europese luchtvaartmaatschappijen miljoenen heeft gekost.

Gevangen idee:

Steel de show met iets dat eigenlijk ongepast is.


Aanstaande dinsdag lees je deel 5 (en ook het laatste deel) over de ideeënoogst uit IJsland.

Eerdere afleveringen:
Aflevering 1: Omgaan met overvloed
Aflevering 2: Draag je persoonlijke drama uit
Aflevering 3: Gastvrijheid op IJsland 


Lees ook het volgende artikel

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Geen opmerkingen: