maandag 18 juni 2012

Zeven onmogelijke vragen aan Lian Verhoeven

"Het proces moet een beetje een zoektocht zijn", vindt schilder en beeldhouwer Lian Verhoeven. "Als het te eenvoudig gaat heb ik minder voldoening." Lees haar antwoorden op zeven onmogelijke vragen over creativiteit en inspiratie.

Lian Verhoeven is wisselend bezig met schilderen op doek en het maken van ruimtelijk werk. In haar kleurrijke werk met humoristische noot staan mens en dier vaak centraal.

Zeven onmogelijke vragen (25)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie leg ik zeven vragen voor aan kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze aflevering is het woord aan Lian Verhoeven.

Wat betekent creativiteit voor jou?

Voor mij betekent creativiteit mijn alles, mijn zijn, mijn leven. Het geeft me het gevoel van vrijheid.

Hoe doe je inspiratie op?

Ik doe indrukken op door te kijken, te lezen, te ruiken en te voelen. Ik heb een notitieboekje waarin ik ideeën noteer of ik maak tekeningetjes. Ik bezoek musea om te kijken hoe de 'grote jongens' het deden of doen.

Hoe kom jij het gemakkelijkst op ideeën?

Ik begin meestal met iets kleins en blijf het dan zolang proberen - op verschillende manieren en met verschillende materialen - tot er wat moois ontstaat. De beste ideeën creëer ik door te doen.

Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt? 

Ik heb niet echt een favoriet werk. Mijn mooiste werken zijn de werken die een beetje een worsteling zijn geweest en die ik uiteindelijk tot een goed werk heb kunnen maken. Het proces moet een beetje een zoektocht zijn. Als het te eenvoudig gaat heb ik minder voldoening.

Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?

Ik ben altijd op zoek naar de lach op het gezicht van de toeschouwer. Ik vind het belangrijk dat er humor in mijn werk zit.

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

Blijf bij jezelf.


Meer informatie:
Website: Lianverhoeven.nl en Ateliersoeff. Lian Verhoeven geeft ook workshops en cursussen voor bedrijven en particulieren.

Eerdere afleveringen in deze serie:
15. David van der Kooij
16. Gert Veenhoven
17. Marjolein Oosterheerd
18. Femke Vijn
19. Karlijn Broekhuizen
20. Karin Ramaker
21. Miranda Apeldoorn
22. Annet Talsma
23. Annette Wessels
24. Mechtild Paauwe


Mis het volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is zelfstandig journalist en schrijver van non-fictieboeken. Ze is mede-auteur van het boek Lenig Denken over creatieve denktechnieken en het boek Toverballen voor het brein over het gebruik van verhalen in informatieve teksten.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.




Geen opmerkingen: