donderdag 21 juni 2012

Ideeënjagen en de waarde van het bloggen

Een briljant idee krijg je niet als een hapklaar product op een zilveren schaaltje opgediend. Je moet de ingrediënten eerst zoeken, roeren en door laten koken. Het boek The Ideahunter laat zien hoe je dat aanpakt.

Vraag me binnen een kwartier met tien originele ideeën te komen voor fondswerving (ik noem maar een dwarsstraat) en ik blokkeer. Maar geef me de tijd om te researchen, te puzzelen en en stap voor stap tot ideeën te komen en ik presenteer de gevraagde concepten.

Denken terwijl je doet

Het pure denkwerk ligt me niet zo. Daarmee bedoel ik brainstorms op papier of achter de computer vanuit het niets een plan maken. Maar ideeën verzamelen, daar de beste elementen uit halen en die verder ontwikkelen, gaat heel goed. Ik bedenk terwijl ik doe.

Het boek The Ideahunter, how to find the best ideas and make them happen van Andy Boynton en Bill Fischer is daarom een feest van herkenning. Ik blijk het typerende gedrag van een ideeënjager te vertonen. Dat betekent veel observeren, noteren, uiteenlopende bronnen raadplegen en praten. Niet alleen in het vertrouwde 'jachtgebied', maar vooral ook daarbuiten.

Een van de succesvolle technieken van de ideeënjager is het maken van een prototype. Dat klinkt nogal gewichtig, maar het gaat er simpelweg om dat je je ruwe idee in een vorm giet. Een half-fabrikaat staat je toe vrij te denken, zonder angst voor mislukking.

Zo'n prototype kan de vorm aannemen van een eerste schets of model, maar ook een presentatie. Je kunt een pitch houden bij Gave Dingen Doen of je gedachten delen bij Stand-up Inspiration. Het laat je voelen welke kracht het heeft om uit te groeien tot iets groters. Het prille idee wordt bovendien begrijpelijk voor anderen, zodat zij het kunnen becommentariëren en versterken.

Dit prototype moet je al vroeg in het proces maken, zeggen Boynton en Fischer. Als je je idee aan een opdrachtgever moet presenteren ben je te laat. Met half-fabrikaten houd je namelijk je idee in beweging. "Idea flow is critical", stellen zij. "Your ideas are worth little unless they’re in motion, shifting in response to fresh data and conversation, evolving through stages of reflection and prototyping."

Bloggen is half-fabrikaten leveren

Dat levert voor mij opnieuw een persoonlijk punt van herkenning op. Bloggen is namelijk ook een manier van prototyping. Met een blog geef je vorm aan eerste gedachten, die je vervolgens de wereld instuurt. Een blog dat je lang geleden geschreven hebt, kun je aanvullen en herschrijven tot een beter stuk.

Of een verzameling blogs groeit uit tot een heel boek (er zijn auteurs die al bloggend een hele roman bij elkaar schrijven en zich op die manier in de kijker spelen van een geïnteresseerde uitgever!)

Een weblog is een lopend archief en houdt ideeën in beweging. Een idee is nooit af en dat is ook niet erg. Al ontwikkelend krijgt een idee flow.

Boek: The ideahunter. How to Find the best ideas and make them happen door Andy Boynton, Bill Fischer en William Bole. Jossey-Bass San Francisco, 2011 (o.a. verkrijgbaar via Amazon.com)


Smul van Toverballen voor het brein

Meer weten over de manier waarop je verhalen toepast in (informatieve) teksten? Dan smul je waarschijnlijk van het boek Toverballen voor het brein: laagje voor laagje ontsluiert het boek de geheimen van verhalen en geeft praktische tips over de toepassingen daarvan. De Toverballen voor het brein bestel je hier.

3 opmerkingen:

Kleuterspel zei

Herkenbaar verhaal ;-) Ik kom vaak op ideeen als ik op vakantie ben, of in een andere omgeving. De nieuwe Flow gaat ook over creativiteit zag ik net, denken/doen.

Kitty Kilian zei

O, leuk. Bij mij werkt het weer anders. Wel dat schrijven voor mij denken is. 'How can I know what I think before i see what I write?'

volgens Jopie zei

Hé, ik heb dat ook bij blogs. Ik gedij 't best als ik ze zo snel mogelijk plaats, anders blijft het altijd een concept. Maar eenmaal online verandert er nog wel eens wat.