maandag 30 januari 2012

Zeven onmogelijke vragen aan Femke Vijn


Femke Vijn is de creatieve duizendpoot achter ALLES Creative Consultancy. "Vraag mij niet om ‘iets leuks’ te verzinnen. Maar als je mij grenzen geeft en kaders schetst – een ‘box’ zeg maar - dan kan ik aan de slag."




Zeven onmogelijke vragen (18)

Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie leg ik zeven vragen voor aan kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven'over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze achttiende aflevering is het woord aan Femke Vijn.
In alles wat Femke Vijn aanpakt, richt ze zich op de creatieve en effectieve integratie van inhoud en vorm: dé voorwaarde voor succesvolle communicatie. Daarbij vervult ze rollen als communicatieadviseur, conceptontwikkelaar (bijvoorbeeld voor events) en tekstschrijver. Ook ontwerpt ze sprankelende cv’s voor mensen die durven stelling te nemen in een sollicitatieproces.

Op haar website schreef ze zeven redenen om een creatieve consultant in te schakelen. "Alles (ALLES!) wat ik doe gaat altijd over het vinden van de juiste uitdrukkingsvorm: over de verbinding tussen inhoud en vorm, boodschap en buitenkant, over contact maken en beleving creëren."

1. Wat betekent creativiteit voor jou?

Creativiteit en communicatie zijn samen de basis in de rol die ik voor mezelf ontwikkeld heb. Twee momenten in mijn leven waren koersbepalend voor mijn loopbaan. Zo realiseerde ik mij tijdens mijn studie drama dat ik heel creatief ben, maar geen kunstenaar. Ik voel geen innerlijke noodzaak om mijzelf op kunstzinnige wijze uit te drukken en te verhouden tot de wereld. Bovendien voelde ik in die tijd dat ik – hoewel ik mijn vinger er nog niet op kon leggen – iets anders goed kon. Dat had te maken met mijn praktische, zakelijke blik. Ik besloot daarom een tweede studie te doen: culturele bedrijfsvoering.

Mijn tweede belangrijke inzicht kwam bij mijn overstap naar de zakelijke dienstverlening bij YER, een van de grootste werving- en selectiebureaus van Nederland. Daarvoor had mijn werk in de culturele sector altijd een appèl gedaan op mijn organisatorische en zakelijke kwaliteiten. Ik maakte wel gebruik van mijn creativiteit, maar in een bontgekleurde werkomgeving viel dat nauwelijks op..

Dat gebeurde bij YER juist wel. En niet alleen bij mijn manager en collega’s, ook bij mijzelf! Al snel ontwikkelde ik bijzondere trainingsconcepten en events. Het doel was altijd om een inhoudelijke boodschap zo te brengen dat die niet alleen op cognitief, maar ook op sensitief niveau ervaren en bekrachtigd werd. Na mijn vertrek bij YER lag daarin de basis voor de start van ALLES.

Op mijn site omschrijf ik het zo: “ALLES streeft naar waarachtig contact en optimale verbinding door steeds stil te staan bij hoe de ontvanger de boodschap van de zender beleeft en aandacht te besteden aan alle aspecten die die beleving beïnvloeden. Voor ALLES is creativiteit daarbij ‘the weapon of choice’ in het ver-talen en ver-beelden van de boodschap.”

Daarbij is voor mij persoonlijk creativiteit niet alleen een vaardigheid, maar ook een karaktertrek. Die komt terug in mijn interieur, mijn kookkunsten, mijn omgang met vrienden en mijn hysterisch witte haar ;-)

2. Hoe doe je inspiratie op?

Ik ben wat je noemt 'conceptueel flexibel': vanuit de bijna-paniek van het nulpunt - het lege canvas - ontstaan ideeën door ongecensureerd te brainstormen, te associëren en te dissociëren (afstand nemen en beschouwen). Inspiratie kan komen uit verhalen, metaforen, films, kunst, trends, boeken, materialen, mensen, tijdschriften en ga zo maar door. Laatst inspireerde de leader van ‘Jamie’s 30-minute meals’ me tot een onderscheidend ontwerp voor de cv van een ambitieuze Personal Assistent.

Ik moet wel een beetje in de juiste ‘mood’ zijn om geïnspireerd te raken, om een nieuwe invalshoek te kunnen zien. Als ik me energiek, fris en … nou ja… ‘open’ voel, is inspiratie inderdaad een soort spontaan ingeblazen adem van de geest.

3. Hoe kom jij het gemakkelijkst op ideeën?

Ik heb niet echt routines of rituelen. Wel helpen beelden mij om na te denken en iets ontwikkelen. Met gerichte – of juist willekeurige – zoekopdrachten een half uurtje struinen door Google Images, Flickr of Froot.nl levert mij altijd wel resultaten op. Dat kan soms ook een heel onaf, vaag idee zijn.

Uitstel van oordeel is voor mijn interne proces superbelangrijk. Het is ook niet voor niets een essentiële spelregel tijdens brainstormsessies.

4. Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt? 

Poeh, dat is een hele moeilijke. Ik neig om te kiezen voor een recent project waar ik nog middenin zit, omdat ik daarvan nog helemaal de flow voel: de kick en de energie die dat oplevert. Samen met Anne Kien werk ik aan de vormgeving van een bijzonder event in deVLOER in Almere. Naar aanleiding van Nationale Secretaressedag ontwikkelen we onze eigen kleinschalige, maar exclusieve dag voor support professionals. Niet braaf en verantwoord, maar spicey as hell! Meer daarover binnenkort op de website van deVLOER.

Maar ik ben ook trots op de opvallende cv’s die ik gemaakt heb. Mijn mini-Tarantino-filmscript dat ik ooit schreef in plaats van een gewoon Sinterklaasgedicht. Een teambuildingsconcept op basis van ‘De 3 Voorwaarden voor Vuur’ en mijn brainstormbegeleiding bij KPMG. De gekke vrijgezellenfeestjes die ik verzonnen heb en de taal die ik bijzondere bedrijven heb mogen geven om hun identiteit te omschrijven.
Ja, zelfs op een supergrappig idee voor een give away waarin pleisters een rol speelden, dat ik ooit presenteerde aan een potentiële klant zonder gevoel voor humor. Oeps… !

5. Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?

Zoals gezegd, ik ben geen kunstenaar. Mijn creatieve werk staat in dienst van anderen en altijd in dienst van communicatie en contact maken. Ik ben een fan van de Golden Circle van Simon Sinek. Laatst twitterde ik: “WHAT it is I do? I make your WHY shine through. HOW? With a smile!” Een creatieve blik is een belangrijk instrument om die WHY (je missie, de kern van je identiteit) te delen met anderen!

6. Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?

Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen bij de televisie en wat vingeroefeningen gedaan voor het ontwikkelen van formats. Ooit komt er nog eens voor ’t eggie een programmaformat uit mijn vingers that will blow you away! :-)

7. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

Ik weet niet meer wie het was, maar iemand wees mij er ooit op dat je grenzen nodig hebt om creatief te kunnen zijn. Voor mij is dat een waarheid als een koe. Vraag mij niet om ‘iets leuks’ te verzinnen. Dat kan ik simpelweg niet.

Maar als je mij grenzen geeft en kaders schetst – een ‘box’ zeg maar - dan kan ik aan de slag. En ja, dan is de kans vrij groot dat ik datgene wat ik verzin alsnog buiten die box ligt! ;-)

Meer informatie:
Website: www.omdatalleskan.nl
LinkedIn: Femke Vijn
Facebook: Alles CC
Twitter: @ALLES_CC
Telefoon: 06-28821901


Eerdere afleveringen in deze serie:
6.   Anja de Crom
7.   Yoeke Nagel 
8.   Joris van Ooijen 
9.   Marcel van Driel
10. Marieke van Dam 
11. Ward van Os 
12. Lidion Zierikzee
13. Peter te Riele
14. Huub Koch
15. David van der Kooij
16. Gert Veenhoven
17. Marjolein Oosterheerd

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek direct bij Managementboek.

Mis mijn volgende artikel niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.



1 opmerking:

patricia zei

Leuke blog met veel zinvolle informatie! Bedankt.