maandag 3 oktober 2011

Zeven onmogelijke vragen aan Yoeke Nagel


Yoeke Nagel
Yoeke Nagel is journalist, auteurscoach en damestasjeslezer. Voor haarzelf zijn dat min of meer drie dezelfde dingen: het aanleggen van de weg van binnenwereld naar wereld. "Ik zie mijn werk als het verspreiden van zaadjes, niet als het bewonderen van de bloem." 

Zeven onmogelijke vragen (7)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie beantwoorden kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' zeven vragen over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze zevende aflevering is het woord aan Yoeke Nagel.
Yoeke schrijft eigen teksten, voor tijdschriften en af en toe in een boek (ze publiceerde er inmiddels dertien bij verschillende uitgevers) om informatie door te geven aan een breder publiek. Ze geeft auteurscoaching, lezingen en workshops om anderen te ondersteunen hun gedachten en visie te delen met anderen.

En ze biedt damestasjeslezen en andere magische werkvormen aan om de binnenwereld, ons onbewuste, onze niet-gebruikte kwaliteiten intensief te exploreren en beschikbaar te maken. Daarnaast rolt er af en toe een wonderlijke uitdaging haar hoofd binnen. Zo bereidt ze op dit moment het eerste NK Blufscrabble voor.

1. Wat betekent creativiteit voor jou?
Creativiteit is het punt waarop de mens het helderste contact kan voelen met het goddelijke. God schiep van alles en nog wat uit Niks. Dat is bereknap. Wij kunnen Haar daarin niet overtreffen. Maar we kunnen wel in respect voor de schepping handig gebruik maken van de materialen die ons gegeven zijn. Daar creëren we weer wat nieuws van. We hebben de beschikking over alle elementen als materiaal, de natuurwetten als begrenzing en onze sprankelende geest om dat allemaal steeds opnieuw te combineren, te veranderen en zo onze eigen scheppinkjes te maken.

2. Hoe doe je inspiratie op?
Meestal bedenk ik iets nieuws omdat het oude op een of andere manier niet voldoet. Zo wilde ik tijdens een workshop Tarotkaarten gebruiken. Maar omdat er een blinde vrouw in de groep zat, werkte dat niet: ze kon de plaatjes natuurlijk niet zien. Zo ontwikkelde ik het Orakel van Pan: een grote soeppan waarin alle aanwezigen interessant aanvoelende kleine voorwerpjes doneerden, waar je ‘blind’ iets uit kon pakken om het te duiden, zoals je een Tarotkaart zou duiden.

Soms bedenk ik een Functionele Toepassing: een vorm, voor iets wat ik gewoon graag doe. Scrabble vind ik leuk. Maar Blufscrabble vind ik nog leuker omdat het ook een beroep op de fantasie doet en een hoop nieuwe creaties veroorzaakt. En soms vind ik een oplossing om mezelf over een blokkade heen te helpen. Ik heb een hekel aan het huishouden. Als ik dus een suf klusje doe in huis, koppel ik daar een magische intentie aan zodat het meer zin krijgt dan alleen een huis poetsen. De geest kan meteen worden mee gepoetst.

3. Heb je routines of rituelen om ideeën op te doen of om je werk uit te voeren?
Ik begin de dag met 20 minuten zitten en stil zijn. Daarmee komen er gevoelsmatig zo’n twee uur effectieve werktijd op een dag bij. Die gebruik ik gulzig. Ik ga zitten achter mijn computer en schrijf, lees, redigeer, tot ik merk dat het niet meer gaat, omdat ik het echt niet meer leuk vind. Dan stop ik. Tegen die tijd is het meestal al donker en laat.

Nieuwe ideeën overvallen me vaak in vrolijke gesprekken met vrienden. Het uitwisselen van gedachten, een beetje spelen met uitdagingen, het toepassen van prachtige vondsten van anderen, dat is het makkelijke gedeelte. Daarna komt nog het lange grindpad waarop het moet worden uitgevoerd…

4. Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt?
Er zit in al mijn werk wel iets prachtigs én iets waar ik me een beetje voor geneer. Dat stimuleert ook wel: mijn favoriete werk moet lekker nog komen. Toch zit ik er niet zo mee. Ik zie mijn werk eigenlijk als het verspreiden van zaadjes, niet als het bewonderen van de bloem.

Ik ben blij als ik zie dat iemand een boek van mij leest in de sauna, als een dyslectische schrijfcursist me mailt dat haar eerste boek uitgegeven gaat worden, als ik een team collega’s een vrolijke middag damestasjeslezen heb bezorgd en ze zeggen dan ook nog dat ze elkaar veel beter begrijpen, als een nabestaande me vertelt dat mijn boek over de dood van Anneke een stervende heeft geholpen om afscheid te nemen van het leven, of als iemand besloten heeft toch maar eens wat aandacht te geven aan haar jeugdtrauma’s na een Tarot Systeem Opstelling.

Ik verbaas me stiekem dat de dingen die ik verzin niet al bestaan. Misschien is dat wel omdat het voor mij allemaal min of meer natuurlijk ontstaat, zo’n concept groeit net zo lang tot ik het snap en het kan vormgeven. Jonathan Safran Foer zei dat prachtig in een interview: 'Als je voor je werk veel moet reizen zeggen de mensen toch ook niet dat je een geweldige reiziger bent?' Datzelfde geldt voor schrijven. Je doet het omdat het bij je past als weg, het is geen doel op zich.  

5. Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?
Als ik lang genoeg deze vraag herhaal voor mezelf en opnieuw loslaat op elk antwoord dat ik kan geven, dan kom ik natuurlijk uit op wereldvrede. Ik denk dat mijn aandeel daaraan minuscuul en indirect is: ik voel me een soort vroedvrouw voor de persoonlijke, unieke kwaliteiten die in elk mens zitten. Reflectie op jezelf, reflectie op het geschreven woord, inzichten die begrijpelijk en toepasbaar te maken zijn, dat soort dingen wil ik veroorzaken met teksten, trainingen en magie.

Als iedereen nou gewoon het allerbeste doet waartoe hij of zij in staat is, dan hoeven we daarna alleen nog op een woensdagmiddag de toestand in het Midden-Oosten op te lossen. Klaar.  

6. Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?
Alles wat ik doe, doe ik uiteindelijk omdat ik het nog niet goed kan en er dus wat mee moet oefenen. Er m’n werk van maken is dan een heel slimme stok achter de deur. Ik wacht rustig af waarvan ik hierna ontdek dat ik me er ook in wil gaan ontwikkelen. Er is geen specifieke hunkering naar een bepaald project. Ik hoop vooral dat ik het zal herkennen als het voor m’n deur staat te roepen om aandacht.

7. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?
Accepteer het als een cadeautje. Creativiteit is een gereedschap, geen einddoel. Creëren op zich is een genot. De creatie op zich voelt vaak zelfs niet meer als ‘eigen’. Dat gaat de wereld in en iedereen is min of meer vrij om daar weer iets nieuws mee te creëren. Je voegt het toe aan het potentieel van anderen. Dat is wel een eervol, maar ook dienstbaar gebaar.

Yoeke Nagel blufscrabbelt
Meer informatie: 
Yoeke Nagel schreef onder andere.
  • 99 witte kopjes op een tafel. Stijloefeningen om de werkelijkheid te bekijken en te beschrijven
  • Damestasjeslezen, het orakel dat je met je meedraagt 
  • De magie van het huishouden – plezierig poetsen en boenen in huis, geest en wereld 
  • Co-ouderschap, het beste van twee ouders 
Op 26 november vindt het NK Blufscrabble plaats in Amersfoort, dat door Yoeke georganiseerd wordt. Als auteurscoach werkt Yoeke voor journalisten, beginnende en gevorderde auteurs.
Websites:
www.yoeke.com
www.yoekenagel.nl
www.wittekopjes.nl
www.blufscrabble.nl
www.schatschrijven.nl
Twitter: @tekstenmagie

Eerdere afleveringen in deze serie:
  1. Jan Willem van Swigchem 
  2. Alieke van der Wijk 
  3. Marleen Smit 
  4. Frank de Wit
  5. Marian Filarski 
  6. Anja de Crom




Share/Save/Bookmark

2 opmerkingen:

Marloes Prins zei

Leuk! Heb wel eens een heksen bijeenkomst meegemaakt met Yoeke. Geeft weer een andere en frisse kijk op 'magie' om ons heen!

Marloes Prins
nttp://www.goalretail.nl

Roos Gilden | Familieopstellingen zei

Merk je ook dat je probeert creatief te zijn er niets gebeurt en het je opeens overkomt als je het niet verwacht? Dat gebeurd mij in ieder geval erg vaak.

Groeten Roos