maandag 26 september 2011

Denk vaker 'in the box'

Colors



Tandenborstels saai? Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar al schrijvend deed ik een belangrijke ontdekking.


Bij een cursus creatief schrijven kregen we laatst een lijstje voor onze neus met weinig tot de verbeelding sprekende onderwerpen als gootsteen en tuinharkje. In opdracht van de docent moesten we het meest saaie woord selecteren. Mijn keuze viel op de tandenborstel. Vervolgens kregen we de opdracht om tien minuten lang in alle stilte over dit onderwerp een verhaaltje schrijven.

Grrr, wat kun je nu melden over een tandenborstel? Tot mijn verbazing was dat nog best veel. Dat je het ding kunt gebruiken als kwast en daarmee aparte schilderwerkjes kunt maken bijvoorbeeld. Ik bleek er zelfs geen enkele moeite mee te hebben om er twee pagina's over vol te pennen!

Bij mijn schrijfwerk doe ik gewoonlijk veel aan research. Ik zoek veel informatie bij elkaar, filter het en combineer het tot nieuwe dingen. Bij deze schrijfoefening ontdekte ik dat je eigen brein net zo goed een rijke bron van inspiratie is. In plaats van researchen kun je ook selfsearchen. Dat was voor mij een eyeopener.

Op zoek gaan naar wat er al is - in jezelf of in je eigen organisatie - gaat een beetje in tegen de heersende mode onder innovators. Die pleiten immers om vooral de deuren open te zetten, naar buiten te gaan en buiten de vaste kaders te denken. Natuurlijk zijn dat nuttige activiteiten - ik ben zelfs een groot voorstander van het zoeken naar veel inspiratiebronnen, het ontwikkelen van je nieuwsgierigheid en het leggen van nieuwe verbindingen. Maar het is niet het enige. Behalve out of the box is het een goed idee om vaker een blik in the box te werpen om te gebruiken wat er al in zit.


Tips voor selfsearching:

1. Gebruik freewriting
De bovenbeschreven schrijfoefening over tandenborstels staat bekend als freewriting. Daarvoor ga je zo te werk:
  • Kies een onderwerp en spreek een tijd met jezelf af. Tien of vijftien minuten is voldoende.
  • Stel vervolgens een (eierwekker) in met die tijdsduur en begin te schrijven.
  • Haal je pen niet van het papier, maar blijf schrijven.
  • Let niet op spelling of grammatica. Oordeel niet, alles is goed.
  • Lees niet terug wat je geschreven hebt en maak geen correcties. Desnoods schrijf je dat je een betere ingeving hebt gekregen.
  • Laat je verrassen door de hoeveelheid ingevingen die je op deze manier naar boven haalt!

2. Maak een mindmap
Net als freewriting helpt een mindmap je om al aanwezige informatie inzichtelijk te maken. Hoe je dat aanpakt, lees je hier.

3. Verzamel alles in een doos
Gebruik een notitieboek of een ander opbergsysteem: een extern geheugen van eerder opgedane ervaringen, gedachten of ideeën. Hierin kun je volop bladeren en terugkijken om je eerdere ideeën opnieuw naar de oppervlakte te halen.
Als choreografe Twyla Tharp een nieuwe dans bedenkt, vult ze een doos met al het materiaal dat haar inspiratie geeft. Bij elk project maakt ze een nieuwe doos. In haar boek The creative habit schrijft ze: "The box makes me feel connected to a project. It is my soil."



Leer lenig denken
Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen.
Bestel het boek nu bij
Managementboek.

Share/Save/Bookmark

2 opmerkingen:

Jenny de Bode zei

Wat herkenbaar Sigrid! Als je het moet doen met dat wat er is stroomt creativiteit versneld toe. Mooi woord: selfsearching...

Mindmap maken zei

Het woord selfsearching is inderdaad een mooi woord! Helemaal mee eens