maandag 1 augustus 2011

Zeven onmogelijke vragen aan Marleen Smit

Marleen Smit wil met haar bedrijf Mooie wereld in een dag de wereld een beetje mooier maken. Dat doet ze met workshops om creativiteit en ontspanning te stimuleren bij mensen en met guerrilla art. Daarnaast schrijft ze een boek over het nut van een hobby. "Ik hou ervan om de àndere weg naar Rome te vinden."
Zeven onmogelijke vragen (3)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie beantwoorden kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' zeven vragen over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze derde aflevering is de beurt aan Marleen Smit.

1. Wat betekent creativiteit voor jou?

"Creativiteit is heel belangrijk voor mij. Ik hou ervan om de ándere weg naar Rome te vinden."

2. Hoe doe je inspiratie op?

"Inspiratie is overal. Ik lees veel en ik kijk altijd om me heen. Maar het meest van al overvalt inspiratie mij gewoon. Het is iets waar ik zoveel mogelijk voor open wil staan."

3. Heb je routines of rituelen om ideeën op te doen of om je werken uit te voeren?

"Het is geen specifiek ritueel, maar ik probeer mij heel bewust open te stellen voor inspiratie als ik het echt nodig heb. Dan ga ik er rustig voor zitten en probeer mijn hoofd leeg te maken en de ideeën te vangen. Een andere manier is een ideeënboekje waar ik al mijn ideeën in opschrijf. Als ik een oplossing nodig hebt, staat die vaak al in mijn ideeënboekje."

4. Wat is je favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt? Waarom?

"Er is nog heel veel wat ik wil maken, maar wat ik erg leuk vind om te doen is wensen uitdelen."

5. Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen? Zo ja, wat dan?

"Ik wil graag een glimlach of een goed gevoel geven aan willekeurige mensen op straat. Veel mensen leven zo gehaast en met hun hoofd in de toekomst. Met mijn werk wil ik mensen terugbrengen in het hier en nu. Er is zoveel moois om van te genieten, als je er maar voor open staat."

6. Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?

"Ik zou graag een mooie ruimte hebben om mensen hun eigen creativiteit te laten ontdekken. Het liefst ergens waar ik mensen voor een langere tijd kan ontvangen, bijvoorbeeld een kampeerboerderij zodat ik mensen intensief kan begeleiden in de zoektocht naar creativiteit.
Ik geloof dat ieder mens creatief is, soms moet het alleen nog geactiveerd worden."

7. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

"Dat je je verwachtingen moet loslaten. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en het maakt niet uit hoe je er komt, áls je er maar komt. En je moet vooral aan de slag gaan met je creativiteit; creeër en ga ermee door. Als het resultaat je niet aanstaat, begin je gewoon opnieuw, en weer opnieuw en weer opnieuw. Alle ervaringen die je opdoet, zullen ooit van pas komen."

Meer informatie over de activiteiten van Marleen Smit:
Website: eenmooiewereldineendag
Twitter: @maakjewereld
Telefoon: 06-23090953
Eerdere afleveringen in deze serie:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: