maandag 25 juli 2011

Zeven onmogelijke vragen aan Alieke van der Wijk

Alieke van der Wijk beantwoordt zeven onmogelijke vragen over improvisatietheater en creativiteit. "Het is het leukste vak van de wereld!"
Zeven onmogelijke vragen (2)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan.
In deze serie beantwoorden kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' zeven vragen over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze tweede aflevering is het woord aan Alieke van der Wijk.
Alieke van der Wijk is mede-oprichter van Troje. Met Troje brengt ze de kracht van het improviseren op toneel naar het echte leven. Dit doet ze op veel verschillende manieren, zowel in de profit als in de non-profit sector. Soms met een eenmalige interventie en soms door langere tijd aan een organisatie verbonden te zijn. De programma’s variëren van workshops, tot training en organisatieontwikkeling.

Wat betekent creativiteit voor jou?

"Creativiteit betekent voor mij in het hier en nu, dat wat er is, zonder oordeel met elkaar in verbinding brengen. Vaak betekent dat: look inside the box. Creativiteit zit voor mij dan ook vaak tussen mensen en dingen en niet zo zeer in mijn eigen hoofd."

Hoe doe je inspiratie op?

"Inspiratie kan overal vandaan komen, altijd. Er is al zo veel; je hoeft het alleen maar op te merken."

Heb je routines of rituelen om ideeën op te doen of om je werken uit te voeren?

"Ja en nee. Ik heb in de loop der jaren geleerd mezelf snel in flow te kunnen brengen. De basisregels improviseren op toneel zorgen voor goede skills."

Wat is je favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt?

"Voor zo ver je van werk kan spreken bij geïmproviseerde voorstellingen: mijn favoriete voorstellingen/scenes zijn die scenes geweest waarin je met elkaar ter plekke het verhaal als het ware oppakt, waardoor alles en iedereen een niveau hoger wordt getild. Gedachtes achteraf als: waar kwam dat vandaan, ik wist helemaal niet dat ik dat kon. En: hé, hoe wisten we met elkaar wat we moesten doen, die horen hier bij. Het lijkt alsof er dan N+1 ontstaan is."

Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?

"Ik geloof oprecht dat de wereld om ons heen er een beetje mooier uit zal zien als iedereen ‘beter’ in staat was de improvisatieregels te hanteren:
• Zeg Ja, en… in plaats van Ja, maar…
• Blijf in het hier en nu
• Zoek het gevaar op
• Bezorg de ander een goede tijd
• Durf te falen
• Gebruik de kracht van de lach."

Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?

"Heb de neiging te denken dat ik creatieve dromen wel waar kan maken in programma’s die we voor opdrachtgevers designen."

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

"Oordeel niet!"

Meer informatie over de activiteiten van Alieke van der Wijk:
Website: www.troje.nl
Blog: Troje improviseert
LinkedIn: Alieke@troje.nl
Twitter: @Aliekevantroje
Telefoon: 0651097101


Lees ook de boekbespreking Improviseren kun je leren over het boek Boek: Werk in uitvoering. Over de kracht van improviseren op de werkvloer door Alieke van der Wijk en Henk van der Steen.

Eerdere afleveringen in deze serie:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: