dinsdag 24 augustus 2010

Woordtreintjes bouwen

Kinderen kunnen eindeloos blokjes of doosjes achter elkaar leggen en zo meterslange treintjes bouwen. Zo kun je ook woordtreintjes vormen, losse woorden die je al associërend aan elkaar klikt.

"Ik ben helemaal niet creatief", hoor ik mensen om mij heen regelmatig zeggen.
Ze denken dat creativiteit een bepaald talent is. Daar geloof ik niets van. 'Creativiteit is een keuze, geen gave', zoals de lijfspreuk van ontwerper Bart Knegt luidt. Daar ben ik het van harte mee eens.

Zoals het woord 'keuze' al aangeeft, kun je zelf besluiten of je creatief bent of niet. En als je dit niet gelooft, kun je in ieder geval besluiten om je creativiteit verder te ontwikkelen. Hoe je dat doet, beschrijven we in het boek Lenig denken (zie onderaan dit bericht), waar we op dit moment de laatste hand aan leggen.

Eén van die dingen die je gemakkelijk zelf kunt oefenen is associëren. Nieuwe gedachten zijn het gevolg van nieuwe verbindingen in je brein. Hoe soepeler je die nieuwe verbindingen kunt leggen, hoe gemakkelijker je ideeën krijgt. Als je dus handigheid krijgt in associaties leggen, word je vanzelf creatiever. Simpel!

Iedereen heeft associaties, want ze maken deel uit van ons dagelijks leven. Je ziet bijvoorbeeld je autosleutels liggen. Je denkt: auto - tanken - meteen een bloemetje kopen - verjaardagsfeestje - oppas regelen voor de kinderen. Om creatiever te worden ga je deze handigheid tot associëren verder uitbreiden, bijvoorbeeld door bewust verbanden te leggen tussen woorden die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Deze woordreeksen zou je woordtreintjes kunnen noemen.

Associaties heb je altijd bij de hand. Het is een voorraad vol ideeën waarin je eindeloos kunt graaien en die je zonder beperkingen kunt aanvullen.

1. Pak eens een woordenboek en sla het open op een willekeurige plek. Met het woord waar je oog toevallig op valt, maak je een reeks associaties.

2. Via internet kun je je abonneren op een 'woord van de dag', bijvoorbeeld van Van Dale. Zo krijg je iedere dag een woord aangereikt, waarmee je kunt associëren. Schrijf bijvoorbeeld een klein verhaaltje, waarin dit woord voorkomt.

3. Als je staat te wachten - voor de kassa, in de file, voor een stoplicht - kijk dan eens in het rond naar een opvallend voorwerp. Associeer daarmee verder. Voor je het weet ben je in gedachten heel ergens anders beland.

En nu jij:
Wat is jouw associatie bij het woord creativiteit?

Verder lezen:


1 opmerking:

Geri Meftah Art zei

Ik kan er niet op wachten tot het boek uitkomt!!!
Ik verheug me erop.