zaterdag 13 februari 2010

Ideeën verspreiden volgens Seth Godin

Marketinggoeroe Seth Godin formuleerde onlangs op zijn weblog een lijstje met 20 willekeurige regels voor ideeën die het waard zijn om verspreid te worden. Op zijn beurt is dit lijstje ook de moeite van het verspreiden waard.
  • Je kunt je idee elke naam geven die je leuk vindt, maar een naam die gemakkelijk door Google gevonden wordt is altijd beter dan één die niet Google-vriendelijk is.
  • Deelname aan een realityshow is géén goed idee om een idee te verspreiden.
  • Betaal nooit iemand die belooft om een patent voor je te regelen, tenzij deze persoon een jurist is.
  • Vermijd machtige mensen. Geweldige ideeën worden niet uitverkoren, maar verspreiden zich door een golf van steunbetuigingen op het laagste niveau.
  • Val geen onbekenden lastig met je idee. Spam werkt niet. Vrienden lastig vallen werkt evenmin, maar het is altijd nog beter dan onbekenden lastig vallen.
  • Het moeilijkste onderdeel van ideeën verspreiden is de slotfase, dus geniet van de start.
  • Machtige organisaties houden het liefst alles zoals het nu is, dus verwacht van hen geen hulp als jouw idee tegen hun belangen in gaat.
  • Zoek uit hoe lang het duurt voordat jou idee zich verspreidt en vermenigvuldig dat getal met vier.
  • Wees voorbereid op de terugval.
  • Zoek geen partners om je ideeën te verspreiden, maar 'apostelen'. Dat betekent geen mensen die zelf eigenaar willen worden van het idee, maar mensen die er zelf voordeel bij hebben om je ideeën te verspreiden.
  • Houd je overheadkosten laag en behoud je gewone baan totdat je je volledig aan je idee kunt wijden.
  • Denk groot. Nog groter dan dat.
  • Ben jij iemand die het ene idee na het andere opstart (of in de woorden van Godin: a serial idea-starting person)? Zo ja, wat kun je veranderen om iets aan die spiraal te doen? Het is de bedoeling om een persoon te worden die ideeën verder helpt.
  • Verwar vertrouwen niet met een waanbeeld.
  • Geef de voorkeur aan nuttige maar saaie ideeën boven klantvriendelijke 'ik zou dat zeker kopen'-spullen. Veel minder concurrentiegevoelig en veel meer gevraagd op de lange termijn.
  • Stel een budget vast. Prik een leveringstermijn. Hou daar aan vast.
  • Omgeef jezelf met mensen die je aanmoedigen en met mensen die goede kritiek leveren. Dat hoeven niet perse dezelfde mensen te zijn. Laat beide groepen af en toe links liggen.
  • Wees dankbaar.
  • Speel in op geboden kansen en doe recht aan je idee.
"Stomme ideeën uit de wereldgeschiedenis die toch populair zijn geworden: carnaval, een openluchtfeest midden in de winter."
- Martijn ter Haar (via twitter)

Verder lezen:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: