donderdag 24 december 2009

Kunstenaars als bedrijfsadviseurs

Kunstenaars zijn opgeleid om vrij te denken en deze gedachten vorm te geven. Bedrijven zouden hen daarom vaker in moeten schakelen voor advies over hun werkwijze of om mee te denken over innovatievraagstukken.

Kunst in een organisatie of een bedrijf is vaak alleen maar decoratie of aankleding. Er is een nieuw gebouw met een lege wand en daar moet iets komen te hangen. In het beste geval bouwt een bedrijf een eigen collectie op, ter inspiratie voor de eigen medewerkers en ter ondersteuning van de kunstenaars. Het aantal organisaties dat kunstenaars inschakelt bij het bedrijfsproces - om een spiegel voor te houden of om een bijdrage te leveren aan de verandering van de cultuur - is vrij uitzonderlijk.

Gek eigenlijk, want bedrijven die bij willen blijven, moeten hun blik verbreden en openstaan voor innovatieve ideeën. Kunstenaars hebben andere ideeën en denkwijzen, die voor inspiratie kunnen zorgen. Albert Einstein sprak met dichters om meer te leren over de rol van intuïtie en verbeelding.

Verandering en aanpassing aan nieuwe omstandigheden worden steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Het zou daarom heel goed zijn om kunstenaars te betrekken bij die veranderingen. Kunstenaars denken vrijer en komen met minder voor de hand liggende oplossingen. Ook voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten kunnen zij natuurlijk nieuwe ideeën leveren. Hun creativiteit levert niet alleen een kunstwerk op aan de muur, maar verse ideeënaanvoer voor de hele organisatie.

"The uncreative mind can spot wrong answers, but it takes a very creative mind to spot wrong questions."
- Antony Jay

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: