zondag 13 december 2009

Herinneringenboom


Kerstversieringen zijn herinneringen, die je op kunt hangen. Zo vertelt de boom een persoonlijk verhaal.

Ballen met een naamkaartje, die ooit de tafelschikking van een kerstdiner aangaven. Babouschka's, die een Russisch kerstverhaal illustreerden tijdens een kinderviering. Drie koningen van hout uit een Duitse winkel. Maar ook een rood puntmutsje, dat dienst deed als eierwarmer op het kerstontbijt op school en nu als piek fungeert. En een glanzende ster, die ik ooit gebruikte als kerstcorsage.

Ik kijk met plezier naar onze kerstboom, die ieder jaar bonter wordt. Daarmee groeit ook het aantal herinneringen aan eerdere kerstfeesten. Want aan al die verschillende kerstboomdecoraties zitten even zoveel verschillende verhalen vast. Onze familiegeschiedenis wordt er zichtbaar door.

De kerstboom maar ook andere tradities rondom kerst zijn geschikt om verhalen uit je familie of je persoonlijke leven naar boven te halen. We vertellen verhalen bij het kerstdiner. We halen oude fotoboeken tevoorschijn. En we noteren recepten en de namen van de aanwezige gasten in ons dinerboek. De kinderen genieten er minstens zoveel van als wij.

Ik vind kerstfeesten mooi, omdat ze ijkpunten vormen in onze persoonlijke geschiedenis. Het feest vraagt om terugblikken naar eerdere kerstfeesten en andere belangrijke momenten in ons leven. Maar ook om een vervolg te maken en oude tradities voort te zetten. Ik heb daarom een nieuwe kerstster van glanzend rood glas gekocht voor onze boom, waarmee ik een nieuw hoofdstukje toevoeg aan onze persoonlijke kerstgeschiedenis.

Verder lezen:


Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: