dinsdag 6 oktober 2009

Straatjutten leert je écht kijken


Heb je wel eens de glanzende lak van een nieuwe auto bewonderd? Of heb je ooit de kleurschakeringen van de lucht zien veranderen bij ondergaande zon?

Zo ja: gefeliciteerd! Dan heb je jezelf een feestje voor je ogen bezorgd. In veel gevallen gaan we echter voorbij aan de dagelijkse dingen om ons heen. Onze hersenen zijn ingericht om zo min mogelijk te zien. Ze moeten wel, want ander worden we gek van alle visuele impulsen. Ze zijn voornamelijk afgesteld op het signaleren van gevaar. Zo ja, dan is het vechten of vluchten. Zo niet, kunnen we rustig verder gaan met onze bezigheden.

Het gevolg is dat onze hersenen vooral varen op patroonherkenning. Ons brein filtert de meeste informatie weg, waardoor we de meeste dingen om ons heen niet eens opmerken.

Wat is het dan leuk om iemand te horen spreken, die het kijken tot een hogere kunst verheven heeft. Vorige week luisterde ik op het Creative Business Event 09 in de Caballerofabriek in Den Haag naar spreker Gerard van den Bos, die het ‘straatjutten’ promoot als inspiratiebron. Door op straat rond te kijken en allerlei ideeën te jutten, vindt hij inspiratie voor zijn werk als marketeer. Hij legt zijn vondsten vast met een fototoestel. Daarna gaat hij na wat precies het bijzondere is, dat hem in het gefotografeerde object getroffen heeft.

Hij liet onder meer foto's zien van suikerklontjes in een Brusselse etalage. Deze klontjes hadden een bijzondere vorm, die in een mooi doosje voor een hoog bedrag verkocht werden. Conclusie naar aanleiding van deze straatvondst: met de toevoeging van design kun je een alledaags product geweldig opwaarderen. Zeker als je het product in een andere omgeving te koop aanbiedt, namelijk in een sjieke patisserie of servieswinkel in plaats van de supermarkt.

Ook voor niet-marketeers is straatjutten een interessante manier om nieuwe ideeën op het spoor te komen. De kracht van deze aanpak zit 'm in het vertalen van zichtbare situaties of voorwerpen - opvallend of juist alledaags - in nieuwe ideeën. Dat kan inspiratie opleveren voor allerhande zaken: nieuwe gerechten, feestideeën, inspiratie voor schilderijen of nieuwe concepten op allerlei gebied.

Deze aanpak vereist wel de bereidheid om echt goed te kijken, evenals enige oefening in het vertalen van de vondst naar je eigen producten of behoeften. Maar jutoefeningen zijn wel erg leuk!

Straatjutten doe je zo:

  • Ga de straat op, bij voorkeur een straat met veel kleine ondernemers. Zij kunnen niet ver vooruit kijken maar moeten meteen wat doen als de winkelbel niet rinkelt.
  • Ga kijken als een kind: nieuwsgierig, onbevangen en open. Kijk naar winkels, klanten, personeel, straatmeubilair, borden, noem maar op. Verbaas je, maar vel geen oordeel.
  • Leg je vondsten vast met een camera.
  • Bekijk thuis de resultaten op de computer. Selecteer die ene bijzondere uit en bedenk waarom je hierover zo verbaasd was. Wat is de kern van de vondst?
  • Bedenk hoe je het idee in je eigen werk of omgeving kunt toepassen.
Heb je voorbeelden nodig wat straatjutten op kan leveren? Kijk op de website Straatjutten. Richard Stomp presenteert hier iedere dag een straatvondst en het idee dat hij hierdoor kreeg.

Verder lezen:



Mis mijn volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek nu bij Managementboek
Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: