donderdag 17 september 2009

Wat levert Twitter nou eigenlijk op?

Twitter is een grote snoepwinkel.

Leuk, dat Twitteren, maar wat levert het jou nou eigenlijk op? Een vraag die ik graag beantwoord voor de twittersceptici onder ons.

Als ik met een groep andere creatievelingen of communicatiespecialisten sta te praten, blijkt keer op keer dat ik vrijwel de enige ben met een Twitteraccount. Al gauw loopt zo'n gesprek dan uit op een enthousiast pleidooi van mijn kant om vooral ook te gaan Twitteren. Want juist hier zijn veel andere creatieve personen te vinden, waarmee je heel laagdrempelig je ideeën kunt uitwisselen. Eén grote snoepwinkel dus.

"Ja maar dat kost toch heel veel tijd", is de vaste tegenwerping. Toegegeven, ik zag Twitter ook als een onzinnig tijdverdrijf, waarbij allerlei ditjes en datjes uitgewisseld worden. Maar dat was voordat ik zelf actief werd. Bij Twitter heb je zelf het stuur in handen, net als bij je eigen e-mailbox of brievenbus. Als ik het niet meer boeiend vind om over de zoveelste paardrijles van een andere Twitteraar te lezen, is niets simpeler dan de knop 'unfollow' in te toetsen. Weg saaie tweets.

"Maar wat levert het je dan op", is de vraag van de hardnekkige gesprekspartner, die nog niet helemaal overtuigd is. Allereerst heel veel boeiende contacten. Enkele mensen die ik via Twitter heb leren kennen, heb ik inmiddels ook 'in real live' ontmoet.Geweldig leuk, want er is direct een klik. Daarnaast heeft het mij een schat aan tips opgeleverd over interessante artikelen, evenementen, gekke tips en antwoorden op vragen.

Wat mij vooral zo charmeert is dat de Twittergemeenschap een vriendenclub is, zonder dat mensen elkaar persoonlijk hoeven te kennen. Voortdurend bevelen mensen elkaar aan of sturen elkaars tweets opnieuw de wereld in. En daar krijg je dan weer bedankjes voor terug. Dus dank @inspiratoo voor het retweeten van mijn blogstukjes. En dank @FrancisNotten dat ik een aanbeveling voor jouw boek mocht schrijven!

Vandaag ontving ik in de brievenbus ook een real-life-bedankje. Schrijfster @KarenRomme had via Twitter een oproep gedaan om een aanbeveling te schrijven voor haar nieuwe boek Calimeromarketing 2.0. Omdat ik erg enthousiast was over de eerste versie van haar boek, voldeed ik graag aan haar verzoek. Als dank kreeg ik haar boek met een persoonlijke noot van de schrijfster thuisgestuurd.

Twitteren dus. Waar wacht je nog op?

Meer lezen over Twitter:


Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: