zondag 27 september 2009

Ga weer knutselen


Waar zijn de soldeerders, figuurzagers en patchworknaaisters eigenlijk gebleven? Wie knutselt of handwerkt er eigenlijk nog?

Op onze zolder staat de poppenkast, die mijn vader zelf maakte voor mijn achtste verjaardag. Niet dat mijn vader zo'n grote knutselaar was, maar het was in mijn jeugd wel heel gewoon om zelf kinderspeelgoed te maken. Bijna iedereen wist hoe je een figuurzaag, breipennen of haaknaalden moest gebruiken.

Tegenwoordig soldeert bijna niemand meer weerstandjes op een printplaatje voor electronica. Op zolders zijn de treinbaantjes, de donkere kamers en de zendamateurbakkies verdwenen. In de huiskamers is geen borduurraam of lapjesmand meer te vinden. Datzelfde geldt ook voor zelfdrogende klei, zelfgemaakte poppen of rietvlechten.

Misschien zijn het modetrends, die tijdelijk van het toneel zijn verdwenen. Zo was er een tijd dat iedereen brooddeegpoppetjes fabriceerde of droogbloemboeketjes maakte. Maar het zou ook kunnen dat er méér aan de hand is. We knutselen thuis bijna niet meer. En als we het wel doen, zijn daar vaak allerlei voorgefabriceerde producten voor, waar we zelf alleen nog de laatste hand aan moeten leggen: plakplaatjes voor paaseieren, mallen voor kaarten, scrapbookproducten, etc.

Als we zelf niet meer het voorbeeld geven van dingen die je zelf in elkaar kunt knutselen, hoe moeten onze kinderen het dan leren? Op veel scholen zijn de ouderwetse handvaardigheidslessen en zeker het klassieke breien, naaien en borduren van het lesrooster verdwenen. De meeste kinderen kunnen geen knoop aannaaien.

Als kinderen zelf gaan knutselen, is het vaak met een voorgeproduceerd pakket, zoals strijkkralen of ballonnen waar je poppetjes van kunt maken. Als ze zelf koekjes willen bakken, krijgen ze niet gewoon zelfrijzend bakmeel en suiker voorgeschoteld, maar een roze kartonnen doos voor prinsessentaart. Bedrijven die van deze producten moeten leven, hebben daar uiteraard een flinke hand in gehad. Ondertussen leren we kinderen op deze manier dat je éérst geld uit moet geven voordat je zelf iets kunt maken en dat knutselen zonder voor- geproduceerde spullen erg ingewikkeld is.

Binnenkort komen er weer diverse feesten aan: Halloween, Sinterklaas en het kerstfeest. Knutsel dit jaar wél een eigen lampion in elkaar. Maak een surprise van papier maché. En hang straks zelfgemaakte ballen van piepschuim in je kerstboom.


Lees meer over het stimuleren van creativiteit:


Share/Save/Bookmark

4 opmerkingen:

Momo Luna S!gnals zei

Hmmm er ging wat mis, nog een keer: Nou, ik denk dat je op etsy en ook blogspot versteld zal staan van alle knutselaars en creatievelingen. Alleen al voor het vilten en quilts maken zijn er vele blogs. Verder heb ik sieraden gezien, gemaakt van oude onderdelen, poppen van papier, klei, en stof enz..... My verbaasde in ieder geval het hoge knutselpercentage op deze sites. ;-)

Unknown zei

Gelukkig maar, dat is goed om te lezen!

atelierlemlem zei

Hoi ideeënmaker! Jammer he, dat er steeds minder mensen knutselen en handwerken. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat er veel meer moeders moeten werken en dus niet veel tijd hebben voor dit soort dingen. Daarnaast is er natuurlijk de computer, waar velen hun vrije uren achter doorbrengen en de tv. Ook op school kregen mijn kinderen tot voor kort weinig crea vakken. Gelukkig is dit nu bijgesteld, zoonlief van tien is een fanatiek breier geworden en zoon van vijf kan borduren en timmeren op kleuternivo. Zelf ben ik wél een fantieke 'zelfmaakster' van van alles en nog wat. En ik moet eerlijk zeggen, dat komt óók door de computer! Er zijn heel erg veel blogs van creatievelingen te vinden hoor! Op mijn blog staat ook een lijstje. Het inspireerd mij enorm en ik ben dan ook altijd aan het handwerken of naaien. Houtbewerken staat ook op mijn verlanglijstje....
Vroeger kregen wij allemaal alles op school en hadden we veel tijd thuis, toen waren ook de niet zo creatieve types aan de slag me creadingen, maar nu blijven de 'diehards' over denk ik...

Unknown zei

Hoi Lieveheersbeestje, internet biedt inderdaad veel mogelijkheden aan 'zelfmakers' om hun werk te laten zien en heel veel ervaringen en tips met elkaar te delen. Het is wel de categorie fanatiekelingen, denk ik. Maar die groep is dan ook extra gedreven.