woensdag 16 september 2009

De fietsstoeltjesfabrikant en de creatieve consument

Fietsstoeltjesfabrikant Bobike ging op zoek naar de wensen van ouders en ontwikkelde een nieuw product voor de Europese markt. En stuitte op allerlei creatief gedrag van consumenten.

Het transport van kleine kinderen in de stad is per fiets vrij hopeloos. De kinderstoeltjes en fietskarretjes zijn wel in orde, maar waar láát je al die spullen als je geen schuurtje of berging op de begane grond hebt? En waar berg je een forse werktas als je je kind wegbrengt naar de kinderopvang en daarna doorfietst naar je werk? We experimenteerden zelf ooit met rugtassen, maar die waren natuurlijk allerminst ideaal voor het kind dat achter in het fietsstoeltje gegord zat. Voor fietstassen bood het kinderzitje echter geen ruimte.

Consumenten vertonen creatief gedrag om dit soort alledaagse problemen te tackelen, ontdekte fietszitjesfabrikant Bobike. Om een nieuw Europese fietsstoel te ontwikkelen, speurde het bedrijf naar de manieren waarop klanten met het product omgingen. Consumenten knutselden zelf reflectors op de stoeltjes of verwijderden de voetsteuntjes, zodat er wel een fietstas onder paste. Sommige crèches hangen speciale haken aan de muur waar de brengende ouder het fietsstoeltje kan ophangen, zodat de halende ouder het kind én fietsstoeltje weer kan meenemen. Andere ouders hebben een wisselfiets met een vast stoeltje, die bij het kinderdagverblijf gestald wordt.

Jasper Hagedoorn van Bobike presenteerde dinsdag op het inspiratiecongres Nieuwe Producten Bedenken 2009 hoe het bedrijf die resultaten had gebruikt om tot een nieuw product te komen. In de nieuwe modellen Maxi City en Maxi Tour, die binnenkort op de markt komen, zitten in ieder geval veel snufjes die ouders zullen plezieren: een fietslamp, een hoofdsteun zodat kleintjes onbekommerd in slaap kunnen sukkelen én een goede mogelijkheid voor een fietstas. Extra aandachtspuntje van Bobike: de bekleding van de zitjes bestaat niet meer uit Mickey Mouse-prints, maar uit een hip design aan de buitenkant! Daar kunnen designbewuste ouders dan uiteraard weer de print van hun fietstas op afstemmen.

Veiligheid staat in ieder geval voorop in het uiteindelijke product. Ingrijpende veranderingen - 'zet het kind achterstevoren voor meer uitzicht' - haalden het niet bij de consumententesten. Voortaan kunnen kinderen geheel vastgesnoerd worden mét fietshelmpje, zodat ze op lange toertochten solide kunnen meereizen.

Het wachten is nu op luidsprekers in de hoofdsteun en een aansluitingsmogelijkheid op een mp3-speler, zodat de kinderen op de fiets naar vrolijke deuntjes kunnen luisteren. Of meteen maar een videoschermpje, zodat de kleine niet tegen de saaie achterkant van zijn papa of mama hoeft aan te kijken. Want de rugzak mag straks overbodig zijn, voor kinderen is er straks achterop de fiets nog steeds weinig te beleven. Dat vraagt weer om nieuwe creativiteit van de ouders.

Verder lezen over creativiteit met kindertransport:

Andere blogs over Nieuwe Producten Bedenken 09:

Stel je dit artikel op prijs? Abonneer je dan op de nieuwe webposts van Ideeënmaker. Kies linksboven jouw rss-feeder en je ontvangt bericht als ik weer een nieuw artikel geschreven heb.

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: