dinsdag 2 juni 2009

Creatief met Twitter (en andere sociale media)

Heb jij ook wel eens gedacht dat Twitter pure tijdverspilling is? Omdat Twitteraars in slechts 140 tekens hun boodschap cyberspace inslingeren en vervolgens een heleboel onzin over zich heenkrijgen over genuttigde koppen koffie en gemiste treinen?

Kwetteren - beter bekend als twitteren - roept inderdaad op het eerste gezicht niet direct een aansprekend beeld op van actie en creativiteit. Toch ben ik van een Twitter-wantrouwer tot een Twitter-aanhanger getransformeerd en dat slechts in enkele weken tijd. Samen met social bookmarking als Delicious en social networking (LinkedIn) vind ik dit een fantastische inspiratiebron voor het vinden, uitbreiden en delen van ideeën.

Dat werkt zo:

1. De juiste deskundige: ideeën vinden
Je kunt Twitter gemakkelijk gebruiken om in contact te komen met de juiste deskundigen. Vroeger had ik de Pyttersen Nederlandse Almanak, de Rolodex én het ouderwetse telefoonboek nodig om geschikte woordvoerders te vinden voor mijn artikelen. Nu zijn er sociale media. Ook op LinkedIn is gemakkelijk een deskundige te vinden via de search-functie.

2. Ideeën verzamelen
Op Twitter zijn veel mensen actief die zich in de voorhoede bevinden, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe internettoepassingen en marketing. De meest interessante blogposts, inspirerende filmpjes en interessante bijeenkomsten komen op een gemakkelijke manier aan je neus voorbij als je deze mensen volgt. Een grote en gerichte bron van ideeën is ook te vinden op Delicious. Voeg mensen met dezelfde interesses toe aan je netwerk en zie wat zíj aan Delicious toevoegen als bookmark. Zeker weten dat daar ook interessante artikelen voor jou bij zitten.

3. Laagdrempelig
e proeftuin: ideeën toetsen
Twitter is een heel laagdrempelige manier om in contact te komen met andere mensen die jouw interesses delen of die op hetzelfde vakgebied werkzaam zijn. Je hoeft elkaar niet te kennen of een gemeenschappelijke kennis te hebben, zoals bij LinkedIn. Je aanmelden als 'volger' is genoeg. Op deze manier heb je op een snelle manier gemakkelijk toegang tot een heleboel mensen, hun werkzaamheden, hun nieuwste vondsten en hun tips. Andersom zijn jouw twittervrienden ook een gemakkelijk bereikbare groep mensen om jouw ideeën te toetsen.

4. Snel iets vragen: ideeën uitbreiden
Iets vragen aan iemand die zich buiten jouw gehoorafstand bevindt? Twitteren is sneller dan e-mailen.

5. Weten wat anderen doen: ideeën verzamelen en verspreiden
Lezen dat je contacten op Twitter of LinkedIn in een hangmat hangen is misschien niet zo boeiend, maar als ze laten weten dat ze iets moois voor een klant gemaakt hebben is dat wél interessant. Voor ZZP'ers levert dat mooie kansen op om elkaar bij te springen en samen nieuwe dingen te doen. Of om aan nieuwe opdrachtgevers te komen. Ik feliciteerde een organisatie met hun nieuwe website en bood vervolgens mijn diensten aan. Ik kwam als geroepen en mocht direct een nieuwe opdracht voor hen vervullen.

6. Laten weten wat jij doet: ideeën delen
Natuurlijk is Twitter ook een manier om te laten zien waar jij je mee bezig houdt, waar jij voor staat en waar anderen op kunnen aanhaken. Ook voor het delen van kennis, ideeën en informatie is Twitter daarom een zeer geschikt podium. 140 tekens is weliswaar weinig, maar in combinatie met een weblog is dat geen probleem.

7. Creatiever worden als schrijver
Naast alle bovengenoemde redenen is er nóg een reden waarom Twitter je creativiteit vergroot. Omdat je slechts 140 tekens ter beschikking hebt - inclusief leestekens - moet je bondig en gericht schrijven en soms ook nieuwe woorden verzinnen om efficiënt uit te drukken wat je bedoelt. En verder natuurlijk naar andere creatieve mogelijkheden zoeken om informatie te delen!

Twitter vreet inderdaad tijd. Maar het is wel een tijdvreter die mij veel oplevert!

Verder lezen op internet over twitter:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: