zaterdag 16 mei 2009

Uitvaartverhalen


Een uitvaart is een van de moeilijkste onderwerpen om over te communiceren. Hoewel er inmiddels wel enkele tijdschriften zijn die open over de dood publiceren, is zeker een blad over je eigen levenseinde erg confronterend. Toch kan het onderwerp wel degelijk interesse wekken. Dat laat het magazine Eindeloos zien, dat de ondertitel 'hét magazine met uitvaartideeën van Monuta' draagt.

Dit relatiemagazine laat namelijk zien dat het wel degelijk kan, op een positieve, open en toch respectvolle manier communiceren over uitvaarten. De redactie laat allerlei mensen aan het woord met zeer persoonlijke ideeën over hun uitvaart. De 12-jarige scholier en voetballer Amy wil dat haar urn begraven wordt onder de middenstip in het PSV-stadion. Kristel koos voor een groene uitvaart met biologisch brood bij de koffietafel, een duurzame kist van Staatsbosbeheer en veldboeketten. De uitvaart van Eric vindt plaats rond het biljart in het café, dat voor één keer besloten zal zijn. En de kist van Martin komt bij de vloedlijn op het strand, omringd door vuurkorven.

Het zijn stuk voor stuk inspirerende voorbeelden van mensen van vlees en bloed. Deze verhalen weten eindelijk invulling te geven aan de veelgehoorde kreet dat 'alles mogelijk is' op een uitvaart, maar die zelden concreet gemaakt wordt.

Deze ideeëngids maakt bovendien duidelijk dat uitvaarten volledig 'gepersonaliseerd' kunnen worden, net als alle andere onderdelen van ons leven. Dus bevat het magazine ook een test om uit te vinden wat je eigen 'uitvaartstijl' is en spoort het blad aan om je verbeelding de vrije loop te laten. De lifestyle-trucendoos openen voor de dood, je moet maar durven. Als inzending in de categorie Externe media had dit blad bij de Grand Prix Bedrijfsmedia van afgelopen donderdag vast hoge ogen gegooid.

Geen opmerkingen: