maandag 25 mei 2009

Krachtig Creatief (5): Weet wat je wilt


Denk aan iets leuks en je kunt vliegen, houdt Peter Pan de kinderen Wendy, Michael en John voor in de gelijknamige film en boek. Wat elfenstof erbij en hup daar gaan ze...! Doodgewone kinderen gaan vliegend naar Neverland.

Voor creativiteit geldt hetzelfde. Aan iets leuks denken oftewel 'focus' is een belangrijke voorwaarde om verbeelding in gang te zetten en dingen mogelijk te maken. Zoals deze bekende wijsheid zegt: wat aandacht krijgt, groeit.

Het schilderen van een inspirerend doek vereist dus focus en energie en dat geldt ook voor andere vormen van creativiteit. Inez van Oord, de bedenkster van het succesvolle blad Happinez, vertelde eens in een interview hoe zij dit blad ontwikkeld heeft.

"Je moet je idee helder hebben, je missie kunnen omschrijven. Je moet je ogen dicht kunnen doen en het blad bij wijze van spreken in het schap zien liggen. Je moet weten waar je naar toe wilt werken. Mensen die stuurloos zijn, missen de boot."

Het gaat dus om sturing geven aan je eigen gedachten om resultaten te behalen. Soms heb je het doel van je creatieve actie vanzelf al strak voor ogen, soms zijn er hulpmiddelen voor nodig om gefocust te blijven. Daarvoor de volgende tips:
  • Knip plaatjes uit van je creatieve doelen of maak een collage en hang ze op een plek waar je ze regelmatig ziet. Je ziet als het ware het eindresultaat voor je.
  • Schrijf het doel regelmatig op. Lees deze doelen regelmatig door op ontspannen momenten en denk veel aan het eindresultaat.
  • Houd de vorderingen van de doelen bij in een speciaal notitieboek of agendasysteem. Stel de doelen zo nodig bij.
  • Neem informatie tot je die een positieve bijdrage levert aan je doel. Informatie, entertainment en overige mediaprikkels hebben een invloed op je stemming en gedrag. Ben Tiggelaar schreef eens in een column in Intermediair dat hij zelfs heel bewust nadenkt over zijn mediadieet. "Wat laat ik binnenkomen in mijn brein en wat laat ik liever uit mijn hoofd?"
  • Zorg voor een strakke planning en een goed systeem voor Getting Things Done. Hoe meer rust in je hoofd , hoe meer ruimte voor creatieve doelgerichtheid.
  • Geef jezelf een denkopdracht. Neem een half uur de tijd om heel bewust na te denken over een thema dat je bezighoudt. Hoe kan ik het regenwater op het dak benutten voor een gortdroge plek in de tuin? Hoe richt ik de logistiek op mijn werkplek zo goed mogelijk in? Denk hierover na in situaties waarin je ontspannen bent: in bad, op de fiets, tijdens een treinreis of tijdens het hardlopen. Door de combinatie van volledige concentratie en ontspanning ontstaan de beste ideeën.
  • Geef jezelf een deadline. Dat is een goede manier om jezelf te dwingen tot focus op één doel, dat je daadwerkelijk uit gaat voeren.


"Als ik met een roman bezig ben en over straat loop is het alsof ik verliefd ben, dan zie je ook overal om je heen dingen die je aan je geliefde doen denken."
- Charlotte Mutsaers

Verwante artikelen over dit onderwerp:


Krachtig Creatief

De beste creativiteit is het resultaat van goede gewoontes, beweert de auteur Joan Duncan Oliver in het boek 'Geluk, leven in balans'. Gewoontes zijn aan te leren. Daarom presenteer ik op dit weblog een aantal krachtige creatieve technieken, die samen een verzameling sterke gewoonten vormen voor meer ideeënrijkdom. Reacties of aanvullingen? Mail me!

E
erdere delen in deze serie:
1. Ga weer spelen2. Wacht voor het beste resultaat
3. Meer inzicht in je inspiratiebronnen
4. Maak fouten

1 opmerking:

Geri Meftah zei

Ik wil je heel graag een compliment maken over je weblog en de kookweblogs. Ik ben er gisteren heel toevallig tegenaan gelopen en werd direct enthousiast.
Ik ben zelf ook sterk met het creatieve proces bezig. Ik heb zelfs gisteren je postings van de afgelopen jaren bekeken, zo interessant vond ik het. Ik ben heel blij met de website toonkamers, die ik via jou gevonden heb. Ik heb iets van jou overgenomen op mijn weblog. ik hoop dat je het niet vervelend vindt. Ik gebruik mijn weblog als een agenda en dagboek. En ik houd kunstweblogs bij van mijn man en van mijzelf.
Ik vind het ook heel leuk dat je in Den Haag woont. Ik heb daar 23 jaar gewoond en mijn broer en moeder wonen er nog. Ik kom er dus nog vaak. Jouw Haagse nieuws vind ik leuk te lezen. Maar vooral alles wat je schrijft over creativiteit.
Ik ben echt blij dit gevonden te hebben.
Groeten van Geri