maandag 11 mei 2009

Waarom ik tips en ideeën gratis weggeef

Ideeën en tips gratis weggeven? De Opzij-journaliste die me onlangs interviewde voor de rubriek over zelfstandig ondernemers weerkaatste mijn uitspraak met verbazing. "Hoe kan dat dan, je moet er toch van leven?"

Toch is het zo. Ik geloof er heilig in dat ideeën delen en adviezen weggeven belangrijk is en dat het ook niet anders kan. Op dit weblog Ideeënmaker doe ik het al sinds 2005. Als je ideeën bedenkt, vormgeeft en opschrijft, gaan je hersens er aandacht aan besteden. Dat gaat bewust en onbewust, waardoor de ideeën groter en concreter worden. Zo is alleen al het opschrijven een magische handeling. Vervolgens breng ik ook anderen op ideeën, waardoor ze nog verder groeien. Dat is heerlijk om te doen.

Ook vertrouw ik erop dat weggegeven ideeën en tips rechtsom of linksom wel weer een keer bij mij terugkomen en dat ik dan opnieuw mijn bijdrage kan leveren. Ik nodig je dan ook van harte uit om je reactie te geven op mijn stukjes, de ideeën te delen met anderen of door te sturen. Om diezelfde redenen gebruik ik Twitter en een social bookmarker als De.li.ci.o.us. Tips over het schrijven van verhalen en mooie menselijke verhalen deel ik bovendien op mijn andere blog Verhaallijnen, die verbonden is aan mijn eigen bedrijf.

Inmiddels heeft het gratis weggeven van informatie en ideeën me ook veel opgeleverd. Dit weblog Ideeënmaker stimuleert me om de geheimen van ideeën maken en creativiteit verder te ontrafelen. Dat geeft een grote impuls aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Bovendien ben ik dankzij Ideeënmaker in contact gekomen met enkele mensen die er toe doen in de wereld van ideeënontwikkeling en innovatie. Dat levert weer allerlei nieuwe interessante impulsen en contacten op.

Daarnaast is een weblog een uitstekende manier om uit te dragen waar je voor staat en wat je deskundigheid precies inhoudt. Je geeft je lezers iets dat de moeite van het herlezen of onthouden waard is, in mijn geval over (levens-)verhalen. Zo trek je de aandacht als zelfstandig ondernemer. Dat was trouwens ook het antwoord waar de Opzij-verslaggeefster erg in geïnteresseerd was!

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: