maandag 9 maart 2009

Anticrisisbericht: creatief met de credietcrisis

Ontsteek kaarsjes

Ik wens niemand toe dat hij zijn baan verliest door de financiële crisis of dat hij ernstig in spanning zit over terugvallende orders of wegblijvende klanten.

Liever zaten we met zijn allen in een heel ander schuitje. Maar nu we toch economisch in een diep dal zitten (dat hoor ik tenminste iedere dag op het Journaal; drie ondernemers die ik vandaag sprak hadden er nauwelijks last van) kunnen we maar beter van de nood een deugd maken.

Want er zitten zeker ook aantrekkelijke kanten aan de crisis. Bijvoorbeeld om met nieuwe ideeën te komen hoe het verder moet. In al die bedrijven en organisaties moet nú worden nagedacht hoe ze het hoofd boven water houden, wat de mogelijkheden daarvoor zijn en hoe het leven er ná de crisis eruit ziet. En de gevolgen van al dat nadenken zijn nieuwe ideeën.

Het is een misverstand dat volgens Darwins evolutieleer alleen de sterkste overleeft. Degene die zich het beste kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden zal overleven. De meest flexibele soort wint dus. Dat geldt ook voor nieuwe economische leefomstandigheden.

Om met Confucius te spreken: als het donker wordt, vervloek dan niet de duisternis, maar ontsteek een kaars. Enkele tips daarvoor:
  • Denk in andere betaalmogelijkheden. Laat je klanten in je restaurant bijvoorbeeld zelf bepalen wat hun gerecht waard is en trek daarmee nieuwe bezoekers over je drempel.
  • Geef speciale korting voor trouwe klanten in plaats van lagere tarieven. Of bied meer waarde voor hetzelfde tarief: extra opties, meer service of gratis (bij-)producten.
  • Werk met combinatie-acties: bij aankoop van het ene product krijg je korting op een product van een andere ondernemer. Zo help je elkaar.
  • Volg het nieuws over de economische crisis alleen op hoofdlijnen en luister liever naar verhalen van passievolle ondernemers. Ga naar (vak-)bijeenkomsten om andere mensen te ontmoeten en lees inspirerende boeken. Lees nu goed nieuws.
  • Laat je mensen nú opleidingen volgen zodat ze extra gekwalificeerd aan de slag kunnen als de economie weer aantrekt.
  • Hebben ervaren vakmensen in je onderneming tijdelijk te weinig werk? Laat ze hun tijd zinvol besteden door hun kennis en ervaring door te geven aan de nieuwkomers in de organisatie.
  • Veel mensen hebben juist nu de behoefte om verwend te worden. Speel daarop in.
  • Benut wachtmomenten. Nieuwe ideeën ontstaan vaak spontaan bij de koffie-automaten of bij andere wachtmomenten. Ga daar luisteren en doe inspiratie op. De simpelste ideeën zijn vaak het briljantst. Nog meer goed nieuws: ideeën zijn gratis.

Geen opmerkingen: