zaterdag 12 januari 2008

Verhaallijnen (2)

Hoe beter het verhaal, hoe sterker het in ons geheugen zich verankert. Producten met een verhaal verkopen daarom beter, weten slimme marketeers. Welbekend is het verkoopsucces van de notitieboekjes Moleskine sinds uitgedragen wordt dat beroemdheden als Picasso, Hemmingway en Van Gogh er hun aantekeningen en schetsjes in maakten. En dit is dan nog maar een heel eenvoudig verhaaltje.

Dean Heath & Chip Heath vertellen in het boek 'De Plakfactor' waarom verhalen zo goed werken. Ze zijn vaak eenvoudig, er zit iets onverwachts in, het is concreet, het is geloofwaardig. Er zit bovendien een emotie in: je leeft gemakkelijker mee met een mens van vlees en bloed dan met een abstracte massa mensen. Tot slot zet een verhaal aan om in beweging te komen. De hoofdrolspeler overwint tegen de verdrukking in. Het inspireert je om hetzelfde te doen.

Nog een reden waarom we niet zonder verhalen kunnen.

Geen opmerkingen: