vrijdag 18 januari 2008

Naar Egypte


Egypte stel ik me voor als een druk en stoffig land vol kooplieden die voortdurend het zinnetje 'kijken, kijken, niet kopen' repeteren. En voor je het weet zit je tussen de moslimfundamentalisten, bij wie de stoppen doorslaan als een Geert Wilders een film met anti-koranpropaganda uitbrengt.

Toch gaan we er binnenkort naar toe. Ik ben gefascineerd door dat land, sinds ik op de middelbare school een werkstuk maakte over de geneeskunst in de Oudheid. De kennis en kunde in het oude Egypte spraken zeer tot de verbeelding, net als bij onze kinderen nu. Egyptische vrouwen plasten over snelkiemende zaadjes heen om te ontdekken of ze een kind verwachtten. De eerste zwangerschapstest!

Van alle 1001-nacht-landen die mijn ouders ooit bezocht hebben - en dat waren ze bijna allemaal -, vonden ze Egypte het allermooist. De vruchtbare Nijl die door het dorre land stroomt, de fascinerende bevolkingsgroepen en natuurlijk de piramiden en andere overblijfselen uit de Oudheid. Met hun ogen het land zelf gaan bekijken, is ook een hele goede reden voor een reis.

Geen opmerkingen: