woensdag 23 januari 2008

Ideeën maken als web 2.0-gebruiker

Taggen, sharen, inviten, feeden, social bookmarken, het houdt niet op. Wie niet weet waar ik het over heb: al die websites waarmee je als web 2.0 gebruiker flink aan de slag kunt gaan om informatie te verzamelen, te voorzien van annotaties en te delen.

Voor een beetje journalist geldt het onderhouden van sociale netwerken, twitteren en bloggen tegenwoordig als een must.
Voor het vormen van ideeën en het opdoen van inspiratie zijn al die nieuwe internethulpmiddelen best aardig, merk ik. Je wordt in ieder geval breed gevoed door allerlei bronnen: websites, weblogs en contacten. De leukste ontdekking vind ik het maken van mindmaps via internet. Je kunt niet alleen in je eentje brainstormen met zo'n ding, maar de mindmap ook rondsturen en het door anderen laten aanvullen.

Maar ook in het web 2.0 tijdperk vind ik het aloude notitieblokje nog steeds onmisbaar. Ik heb er twee: eentje voor allerlei lijstjes (plannen, kado-ideetjes, goede restaurants, vakantietips, etc.). En een andere voor allerlei andere willekeurige invallen, ideeën en opmerkingen.

Voor elk nieuw onderwerp pak ik een nieuwe bladzijde. Achterin houd ik een lijstje met kernwoorden bij, voorzien van de paginanummers waar die thema's terug te vinden zijn. Een soort inhoudsopgave van echte handgeschreven tags dus, die in de loop van de tijd uitdijt. Het mooie is dat je het op deze manier organisch structureert. De eerste internet-toepassing die dit voor elkaar krijgt, moet ik nog vinden!

Overzichtjes van interessante webapplicaties:

1 opmerking:

Anoniem zei

Bij die mindmaps kan je ook gelijktijdig aan een map werken, wat ik dan wel erg cool vind...