vrijdag 18 januari 2008

De hippe-vogel-mythe

Stel je een creatieveling voor. Grote kans dat je denkt aan een hippe vogel met opvallende kledij en een eigenwijze kijk op de wereld, die het ene na het andere geweldige idee de wereld inslingert. De waarheid zou wel eens kunnen zijn dat de ware creatieveling gewoon iemand is die systematisch te werk gaat en geleerd heeft zijn hersens op een bepaalde manier te gebruiken.

Dan en Chip Heath betogen in hun boek De Plakfactor dat er aan ideeën die beklijven een aantal universele stramienen ten grondslag liggen. Wie goede ideeën wil formuleren - waarvoor je dus geacht wordt 'creatief' te zijn -, kan zich simpelweg richten op het invullen van deze formule: eenvoudig, onverwacht, concreet, geloofwaardig, verhalend en met emoties.

Een Israëlisch onderzoeksteam ontdekte volgens Heath & Heath in 1999 dat de meest succesvolle advertenties vrijwel allemaal gebruik maakten van dezelfde stramienen. Je zou verwachten dat de grootste succcessen ontstonden uit geniale gedachtenkronkels. Maar met de toepassing van het onverwachte en nog enkele andere eenvoudige principes blijk je een heel eind te komen.

Zo bezien hoeven we dus helemaal niet in een flow te komen (de voorwaarde voor creativiteit volgens Cszikszentmihalyi), een talent hebben voor het leggen van associaties of grensoverschrijdend gedrag. Het invullen van universele stramienen is voldoende. Al is het de vraag of we op die manier wel creatief willen zijn.

Links:
Meer lezen over de formule van de Plakfactor? Klik hier

Geen opmerkingen: