vrijdag 1 december 2006

Lekker trendwatchen: tijdschriften en boeken

1. Meer uitklapbladen, bijgesloten CD's en andere frutsels.
Een absolute topper op dit gebied is De Wondere wereld van een keukenkoning van Pierre Wind: een interactief kookboek met knutselpagina's, ruikvelletjes, voelpagina's en een zakje zaadjes. Ook leuk: Het Penisboek van Goedele Liekens met een speciale boekenlegger om Hem te meten. En het boek De toekomst van God van Adjiedj Bakas bevat een CD-rom 'met de muziek waar God van houdt'.

2. Meer multimedia
'Download hier sollicitatietips voor op je i-pod.' Het aantal luisterboeken neemt rap toe, evenals de boeken die je via podcast tot je kunt nemen. Bij een boek hoort tegenwoordig ook muziek, een website, een reeks toelichtende boeken met uitleg, films, etcetera.

3. Meer vrolijk idealisme
Zingeving, yoga en religie zijn populair bij bladenmakers. Het succes van het magazine Happinez krijgt daarmee brede navolging. Nieuw in de kiosk is Goodies. De makers voelen de tijdgeest uitstekend aan: artikelen over hoe je op een vrolijke en toch praktische manier een bijdrage kunt leveren aan een betere wereld. Met ideeën bijvoorbeeld hoe je een bijdrage kunt leveren aan de e-waste, de enorm snelle afdanking van mobieltjes, computers en ander electronisch materiaal.

4. Bladen komen sneller, maar worden ook sneller weer om zeep gebracht
Goodies is een frisse nieuwkomer, maar nog de maar net gelanceerde ANBW-bladen Nu de Tijd van je leven en Familietijd verdwijnen alweer uit de kiosk. Omdat het zo druk werd in het schap van vrouwenbladen, is ook een blad als SiS weer verdwenen. En Tip Culinair heeft een nieuwe naam en formule gekregen. Al met al zijn er maar weinig bladen, die een lang leven beschoren zijn.

5. Het blad is een community
Met eigen deskundigen die je kunt raadplegen (Psychologie Magazine) of andere lezers die je kunt ontmoeten op discussiefora en chatkanalen, is een blad een wereld op zichzelf geworden. Wat ook wel weer betekent dat je razendsnel van community moet wisselen als jouw lijfblad toch niet zo goed loopt als de marketingdeskundigen hadden gehoopt....

Geen opmerkingen: