donderdag 26 oktober 2006

Stemwijzers

Eén ding is zeker. De stemwijzer spoort niet.

Op de stelling 'Dierenrechten moeten opgenomen worden in de Grondwet' drukte ik het knopje 'weet ik niet' in. En vervolgens krijg ik als stemadvies de Partij voor de Dieren! Voor de zekerheid heb ik nog even het verkiezingsprogramma van deze partij opgezocht. Negentig procent van het programma handelt over een betere positie voor dieren. Dan moet de enige stelling (van de dertig) die over dieren handelt, toch wel doorslaggevend zijn voor het bepalen van het stemadvies. In dit geval niet dus.

De meeste stellingen zijn trouwens enorm ongenuanceerd. Kinderopvang moet gratis zijn. Ja, best leuk, maar politici moeten ook beslissen ten koste van wat.

In korte tijd is de Stemwijzer al door dik een miljoen mensen geraadpleegd. Dat betekent twee dingen:
1. De opiniepeilingen stellen waarschijnlijk geen fluit voor, want het gros van de kiezers is vermoedelijk nog aan het dubben (en hopen op een verlossend antwoord van de Stemwijzer).
2. De Stemwijzer heeft vermoedelijk enorm veel invloed op ons uiteindelijke stemgedrag. Gezien het gebrek aan nuances en context in de Stemwijzer vind ik dat een gevaarlijke ontwikkeling. Dan is KiesKompas een stuk beter. (Maar ja, het stemadvies dat ik hier kreeg, zinde mij evenmin. Moet ik toch nog zelf gaan nadenken over mijn uiteindelijke keuze).

Geen opmerkingen: