zondag 15 oktober 2006

Lena Lijstje

Op diverse plekken in huis en in bijna al mijn tassen zitten notitieblokjes en pennen. Als verslaggeefster heb ik daar ook wel een goede reden voor, houd ik mezelf voor.

Het zal mij niet overkomen dat er iets bijzonders gebeurt en ik heb geen spullen bij me om het op te schrijven. (Al is het me toch een keer overkomen dat ik zonder papier zat toen ik een directeur ging interviewen. Toen heb ik nog snel van de receptioniste wat kladblaadjes gekregen).

Lijstjes met actiepunten en boodschappen maakte ik altijd al, maar de laatste tijd is het aantal notitieblokjes, boekjes, post-its en lijstjes op mijn computer wel heel rap toegenomen. Tegenwoordig houd ik namelijk ook lijstjes bij van leuke restaurants, kado-ideeën, goede vakantieplekken, gelezen boeken en wat al niet meer. Zelfs lijstjes met mooie zinnen, al is die met één genoteerd exemplaar ook meteen de kortste categorie. (Maar dat is dan ook wel een supermooie: Burgers in geldzorgen door traag gedrag rijk; een kop uit de Volkskrant.)

Het enige wat er zo'n beetje nog aan ontbrak, was een tevredenheidsboekje. Sinds enkele avonden noteer ik voor het slapengaan de dingen die de afgelopen dag tot tevredenheid hebben gestemd. Alleen al door dit alles weer voor de geest te halen, voel je je opnieuw tevreden en ga je extra lekker slapen. Op die manier beleef je de dingen in dit snelle en drukke leven toch een stuk bewuster, heb ik al gemerkt. Maar er zit ook nog een andere kant aan. Overdag kies ik vaker voor activiteiten, waarvan ik weet dat ze me een extra portie tevredenheid opleveren. Ik ben als het ware items aan het verzamelen voor mijn boekje!

Met de vele invallen en ideeën die ik noteer, is het al net zo. Verzameld in mijn opschrijfboekje, vormen ze mijn ideeënschatkamer, waaruit ik op andere momenten rijkelijk kan putten. Maar ook voel ik me onbewust aangespoord om weer eens wat te bedenken, zodat ik weer wat te noteren heb!

Langzamerhand wordt het aantal lijstjes wel erg talrijk. (Tijd voor een lijstje van alle lijstjes dus). Bijna net als Lena Lijstje, de hoofdpersoon van een serie boeken van kinderboekenschrijfster Francine Oomen. Ben ik in ieder geval niet de enige met een lijstjes-tic.

Geen opmerkingen: