woensdag 7 juni 2006

Jeroentje

Opeens dacht ik weer terug aan Jeroentje, het slungelige jongetje van de strip Jan Jans en de kinderen. Ja, dat joch dat zich onsterfelijk heeft gemaakt met Hoi Pipeloi en Jeroen, poep aan je schoen.

Jeroentje moet inmiddels uitgegroeid zijn tot een magere, langharige puber, die uiteindelijk medicijnen ging studeren. Want gisteren zat hij ineens in levende lijve voor me in de gedaante van dokter Jeroen. Als jeugdarts heeft hij zijn kwajongensachtige aanblik allerminst verloren. En zijn specifieke belangstelling ook niet. Zo is hij zeer geïnteresseerd in de wijze waarop je jonge kinderen 's nachts zindelijk krijgt. En daarbij vertelt hij openhartig hoe hij vroeger zelf als kleuter moeite had om 's nachts droog te blijven. Nog even en er komen nog meer onverwerkte jeugdtrauma's naar boven, die het melige poep aan je schoen in een geheel ander daglicht plaatsen...

Afijn, dokter Jeroen had wel twintig minuten de tijd om mijn zoon aan zijn vierjaarlijkse check-up te onderwerpen (de volgende is pas als hij negen wordt). Dokter Jeroen had daarbij alle gelegenheid om over zindelijkheidstraining te bomen, maar dat vond ik des te verontrustender. Want wat gebeurt er als je kind écht een probleem heeft: sociaal-emotionele achterstand, driftbuien, dyslexie, diabetes... Om nog maar te zwijgen over allerlei andere zaken waar een kind onvermoed mee kan kampen. Houdt een kind geen bindingsangsten over aan de scheiding van zijn ouders? Wordt ie niet mishandeld? Daar komt dokter Jeroen met zijn snelle vragen en zijn eenvoudige testjes nooit achter.

Vroegtijdige opsporing van jeugdproblemen verdient topprioriteit om de Savannahs van deze samenleving groot leed te besparen. Maar dit soort controles zijn daarvoor absoluut onvoldoende. Dat moet ook voor alle dokter Jeroens zeer frusterend zijn.

Ik herinner me dat Jeroentje nog een ander specialiteit had, namelijk het strategisch neerleggen van bananenschillen. Ik kan de dokter Jeroens niet verwijten dat zij zich niet inzetten - dat doen zij ongetwijfeld wél - maar ik ben wel bang dat zij zelf binnenkort ook een uitglijder maken...

Geen opmerkingen: