woensdag 15 februari 2006

Personal navigator

Stadsplattegronden worden overbodig omdat we binnenkort allemaal met onze PDA met personal navigator over straat lopen? Shiatsu is achterhaald, omdat we nu massaal aan power yoga doen? Multimediale dossiers nemen de plaats in van de traditionele sollicitatiebrieven?

Over dit soort trends kun je lezen in de talloze tijdschriften, waarmee de schappen in de kiosk gevuld zijn. Maar er is een grote kans dat je favoriete tijdschrift je maar wat wijsmaakt. De ‘trends’ worden doorgaans opgepikt door redacteuren, die vooral hun eigen kennissenkring afstruinen op zoek naar nieuwtjes en hypes. Wantrouwen dus, die artikelen.

Maar ook de mensen die zich laten raadplegen als trendonderzoeker of -voorspeller kunnen er wat van. ‘Vroeger is nog niet voorbij, we doen er alles aan om het verleden zo lang mogelijk laten duren’, lees ik bij de één. Bij de ander lees ik over vergaande doordrenking van ons leven met allerlei mogelijke electronische tools en gadgets: op zeilvakantie gaan, maar midden op het water lustig doorgaan met audiostreamen, bloggen, msn’en, internetbankieren, skypen, wiki's maken en webcammen. Dat werk.

Het duizelt mij behoorlijk. Doe mij ook maar een personal navigator, maar dan in een veel bredere zin van dat woord.

NB. Ik zie ineens een trend: de opkomst van allerhande wegwijzers, in de vorm van navigators, gidsen en coaches!

Geen opmerkingen: