woensdag 22 februari 2006

Jeuk van leuk

Als ik taaldokter was, zou ik mijn patiënten anti-leuk-pillen voorschrijven. Want het woord 'leuk' wordt zo vaak gebruikt, dat het meestal volkomen inhoudsloos is. Leuk huis, leuk werk, leuke vakantie, het zegt allemaal (vaak) niks. Afschaffen dus (maar ja, ik ben niet van de taalchirurgie of van de taalpolitie).

Maar wat dan? Gezellig is vaak een even leeg woord. Om mij heen hoor ik ook geinig (ook als er niks te lachen is) en gaaf, maar dat is al evenzeer aan inflatie onderhevig. (En aan woordinflatie wil ik ook niet meedoen; voor je het weet spreken we over taalterrorisme als het om onwelvallige woorden gaat).

Jongeren gebruiken vaak andere woorden, want ze willen vaak benadrukken dat wat ze meegemaakt hebben leuker is dan leuk. Vet, cool of megagrandioos. Jasper zegt: cooliewoelie.

"Cooliewoelie-er kunnen we het niet maken", zou dat dan worden. Nou nee, leuk is anders!

Geen opmerkingen: