maandag 27 februari 2006

Jeuk van leuk II

Beschuit waar muisjes zogenaamd hun tandjes in gezet hebben, vleeswaren, vis in allerlei vormpjes en witte boterhammen met de 'gezonde stoffen met bruin brood'. Allerlei voedingswaren waar kinderen wel eens moeite mee kunnen hebben, wordt door de fabrikanten 'opgeleukt'. We zijn huiverig voor alles wat moeilijk is, dus 'helpt' de industrie ons om de harde confrontatie met onze kinderen te vermijden.

Niet alleen bij etenswaren of toiletartikelen (tandenborstels, tandpasta, shampoo), maar ook bij muziek, boeken en kunst. Muziek wordt ineens kindermuziek als er een hippe dreun of een Kabouter-Plop-achtige dijenkletser doorheen gemixt wordt. Tentoonstellingen heten alleen maar aantrekkelijk te zijn met een geinige speurtocht, een thematische live-act of minimaal een interactief apparaat met veel knoppen. (Ook leuk: voer je thuis een ontmoedigingsbeleid voor computerspellen, kunnen de kids dat wel fijn in het museum doen.)

De maatschappij is kennelijk aan het infantiliseren, want volwassenen ontkomen evenmin aan de opleuk-cultuur. Dagbladredacties denken dat we het lezen van kranten te moeilijk vinden en bedenken manieren om in enkele minuten het blad 'te scannen'. Veel plaatjes en een hoge dosis BN-ers maken het ook lichter verteerbaar. Spruitjes worden ''opgewokt" met cashewnoten en een eigentijdse oosterse saus (maar de bittere smaak is er sowieso al uit gekweekt). De ontwikkelingsproblematiek wordt ons tegenwoordig uitgelegd door Bono of Marco Borsato in plaats van een échte deskundige. (Zijn de programmamakers en voedingsfabrikanten soms bang voor de zeurterreur van volwassenen als het wellicht te moeilijk voor ons wordt??)

Wat moeilijk is, moet door ''leuk'' makkelijk worden. Om kinderen toch maar aan de verantwoorde groente te krijgen, is enkele jaren geleden zelfs speciale kindergroente geintroduceerd onder de naam Hap Harrie. Peentjes in frambozenjus, bloemkool met kaneel... Uiteraard met bijbehorende gekke namen en stripfiguren. Wie gruwde van groente in zo'n zoet sausje, kreeg als commentaar van de fabrikant dat dit te vergelijken viel met het ouderwetse spruitje met een kwak appelmoes erover.

Hap Harrie is een grote flop geworden. Gelukkig, ook kinderen krijgen jeuk van leuk.

Geen opmerkingen: