donderdag 1 december 2005

Reality-styling

Mijn interview met de minister wordt volledig voorgekauwd. (''U kent mijn vragen al", zei ik bij mijn inleiding. Daar moest ze om lachen. Met een blik op de stapel antwoorden voor haar neus zei ze: "Maar ik ga me niet aan deze antwoorden houden hoor!" Het ijs was gebroken.)

Als een Bekende Nederlander vis op de markt haalt, heeft een verantwoorde vrijetijds-outfit aan, die uitgezocht is door zijn styliste. (De stylist controleert alles: niet alleen zijn kledij, maar ook zijn gewicht, zijn auto, zijn accessoires, zijn houding, zijn spraak, zijn vrijetijdsbesteding. Alles draagt immers bij aan het uitgekiende imago. Zou er een imago-plan-van-aanpak bestaan?)

Het goede doel dat ons zo sympathiek om steun vraagt, is bedacht en gearrangeerd door marketingspecialisten. (Er zijn uitgebreide studies gedaan wanneer wij ons betrokken voelen bij ontwikkelingslanden en wanneer wij bereid zijn de portemonnee te trekken).

De professionals, kortom, hebben het heft in handen genomen. Zij stylen, managen en verfraaien alles. Hoe weten we nog wat ''echt" is?

Geen opmerkingen: