woensdag 14 december 2005

Plakpot-kerstfeest

Als je de vele bladen in de kiosk mag geloven, is kerst het ultieme moment van vredig, intiem en tegelijkertijd ook zo glamourous samenzijn. Dit noem ik het mooie-plaatjes-kerstfeest.

Ik wil niet zeggen dat de werkelijkheid rond kerst banaal en ellendig is, maar in ieder geval wel minder feeëriek en gepolijst. Terugdenkend aan vorige kerst-afleveringen komen bij mij vooral herinneringen boven aan de ongelooflijke drukte in de winkels, de chaos bij de voorbereiding, de veel te grote voorraad ingekochte kerst-etenswaren en het rommelige verloop van de kerstdagen zelf.

De gelikte mooie plaatjes maken dan ook ergernis bij mij los. Die 'plaatjes' lijken namelijk ieder jaar opdringeriger te worden. Nergens kun je rondkijken of je wordt wel geconfronteerd met alweer zo'n stompzinnig lachende kerstman, die dommige rednosed Rudolf of overdreven lachende mensen in glimmende avondkledij. Ook de overdosis aan knipperende en flikkerende kerstversiering begint op mijn zenuwen te werken. Hoezo 'Kerst is rust en vrede'?

In reactie op alle nep-intimiteit, nep-sfeer en nep-versiering pleit ik voor soberheid. Zo min mogelijk kunstmatige franje, smakeloze frutsels en namaak-vrolijkheid dus. Ook geen crostini's met champagnetruffeltapenade en frambozengarnering, maar terug naar de basics. En vooral geen radio deze weken, om de zompige kerstmuziek met instant-belletjes te mijden.

Een boom kan nog net (daar komen we met Jasper en Niels ook absoluut niet onderuit!), maar dan wel met wat zelf in elkaar geknutselde versiering er in. Een plakboek-kerstboom, zeg maar. En misschien kunnen we nog wel meer in elkaar plakken, deze kerst.

Geen mooie-plaatjes-kerst dus, maar zoiets als een plakpot-kerst. Dit woord bestaat nog niet volgens Google. 's Kijken of ik er vorm en inhoud aan kan geven!

Geen opmerkingen: